Medicii de familie afirmă că au solicitat de ani de zile decidenţilor să opteze pentru carduri cu cip, dar fără PIN, aşa cum se folosesc în străinătate, pentru a se evita blocarea, considerând că deblocarea cardului nu este treaba medicului, aşa cum a prevăzut CNAS.
Medicii de familie vor refuza întotdeauna activităţile administrative şi birocratice care afectează actul medical, cum ar fi distribuirea şi deblocarea cardului, a spus marți, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF), Rodica Tănăsescu, la Medical Forum.
„Nu s-a pus problema să blocăm activitatea. În perioadele în care (cardurile, n.r.) nu au mers, ne-am ocupat de chestiunile care nu au necesitat card. Am vizat documente, am citit investigaţiile pacienţilor. Medicii din România sunt profesionişti care au sarcină profesională să acorde consultaţii, servicii medicale pacienţilor, nu au sarcină profesională să rezolve probleme administrative ale CNAS (Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, n.r.). cum ar fi distribuirea de card, blocarea cardului”, a declarat Tănăsescu, citat de Mediafax.
Activitatea de deblocare a cardului nu este problema medicului, susține aceasta, adăugând că refuzul derivă din respect față de restul pacienților.
„Considerăm că activitatea de deblocare a cardului nu este problema medicului şi nu ar trebui să fie nici problema pacientului. (…) Vă rog foarte mult să nu percepeţi refuzul nostru de a face aceste activităţi ca rea voinţă. Acest refuz derivă din respect pentru cei de la uşa cabinetului. Nu pot să stau o oră să deblochez cardul când am la uşă pacienţi programaţi sau urgenţe. Fiecare furnizor de servicii care întâlneşte această problemă ar trebui uşor să rezolve situaţia sau CNAS să găsească o soluţie uşoară pentru această situaţie. Nu s-au găsit soluţii reale pentru consultaţiile la domiciliu. Mi se pare hilar să mă duc la pacient acasă cu calculatorul , cu cititorul de card, să sper că are internet, dacă nu să iau şi o sursă de internet. Acum, de bine, de rău, aplicaţia merge, cu întârziere uneori, dar înainte a mers extrem de greu sau deloc. Casa trebuia să îşi rezolve propriile probleme şi să ne dea un soft bun care funcţionează”, a adăugat Tănăsescu.
CNAS a anunţat că, dacă posesorii de card tastează greşit de cinci ori codul PIN ales, cardul se blochează, putând fi deblocat de medic.
Pe 30 aprilie, înainte de utilizarea obligatorie a cardului de sănătate (de la 1 mai), CNAS anunţa că activarea cardului se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului şi că operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului PIN iniţial (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge.