Lucrătorii feroviari, deputații europeni și sindicatele s-au adunat marți la Bruxelles pentru a opri încercarea Comisiei Europene de a privatiza și mai mult transportul public în întreaga UE.
„Nu privatizării!” s-a scandat sub bannerele celor aproximativ 10 sindicate naționale adunate în fața Parlamentului European pentru a cere „respectarea democrației UE” și „servicii publice accesibile” pentru toți cetățenii.
Problema datează din 2016. De atunci, statelor membre li s-a permis să atribuie contractele de servicii feroviare și rutiere propriilor operatori sau prin licitație.
Acest lucru a fost stabilit de Comisie în așa-numitele orientări privind obligațiile de serviciu public, pentru a deschide piața feroviară concurenței.
La șapte ani de la lansare, în cadrul celui de-al patrulea pachet feroviar, Comisia a venit cu un nou proiect pentru ca atribuirea directă să devină o excepție, iar licitația să devină regula, spun reprezentanții Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), care au avut acces la acest proiect.
Comisia intenționează să actualizeze normele fără a consulta Parlamentul sau Consiliul European. Karima Delli, președinta comisiei pentru transporturi din parlament, nu a fost de acord nici ea cu acest aspect. „Nu se pot face legi fără dialog social”, a declarat ea în cadrul demonstrației.
De fapt, aceste noi orientări ar însemna condiții de muncă mai proaste, mai puțin personal, bilete mai scumpe pentru consumatori și o cale spre privatizarea unui serviciu public de bază, potrivit reprezentanților lucrătorilor din cele 10 țări europene adunate, arată euobserver.com.
Sindicatul din regiunea flamandă a Belgiei a ilustrat acest lucru cu situația cu care se vor confrunta anul viitor șoferii lor de autobuz: 3,60 euro mai puțin la salariu pe oră odată cu acordarea de anul viitor. „Dacă asta înseamnă liberalizare, noi spunem nu”, a declarat reprezentantul lor.
„Avem nevoie de mai multe investiții în transportul public, nu de mai multe privatizări”, a comentat Andreas Schieder, eurodeputat S&D, cu privire la posibilitatea ca aceste orientări să elimine atribuirile directe sau să le limiteze la circumstanțe excepționale.
Joi, în urma mai multor solicitări din partea sindicatelor și a deputaților europeni, Comisia Europeană va „oferi o explicație”.