Ucraina a transportat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc de la Marea Neagră Constanța în primele șapte luni ale anului, a declarat autoritatea portuară, ritmul încetinind în iulie, când Rusia a început să atace infrastructura din porturile sale interioare, potrivit Reuters.
Fluviul Dunărea este ultima rută pe apă a Ucrainei pentru a exporta cereale, după ce accesul la porturile sale la Marea Neagră a fost întrerupt după ce Rusia, la mijlocul lunii iulie, a rupt un acord privind coridorul de trecere în siguranță a cerealelor intermediat de Națiunile Unite și Turcia. De atunci, Rusia a atacat în mod repetat porturile dunărene.
Datele Autorității Portuare Constanța au arătat că 8,1 milioane de tone metrice de cereale ucrainene au părăsit portul în primele șapte luni, față de 7,5 milioane de tone la sfârșitul lunii iunie.
Cereale ucrainene concurează pentru spațiu în Constanța, care se ocupă în mod tradițional de exporturile de culturi ale României și ale vecinilor săi fără ieșire la mare, inclusiv Ungaria și Serbia.
În total, a manipulat 18,9 milioane de tone de cereale în primele șapte luni ale acestui an, a declarat pentru Reuters autoritatea portuară Constanța.
În apogeul său înainte de războiul din Ucraina, Constanța a manipulat 25 de milioane de tone într-un an, dar unii operatori portuari au spus că recordul va fi depășit, deoarece mulți au investit în creșterea capacității lor.
Porturile dunărene ale Ucrainei au reprezentat aproximativ un sfert din exporturile de cereale înaintea Rusiei, în urma acordului susținut de ONU.
Porturile sale dunărene au devenit de atunci principala rută de ieșire, cerealele fiind trimise și pe șlepuri către portul românesc de la Marea Neagră, Constanța, pentru a fi expediate mai departe.
La începutul acestei luni, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că Uniunea Europeană și România își propun să dubleze capacitatea lunară de tranzit a cerealelor ucrainene către Constanța la 4 milioane de tone în lunile următoare.