​​Președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională legea care interzice orice referire la identitatea de gen în școli

​​Președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională legea care interzice orice referire la identitatea de gen în școli
Foto: presidency.ro

​​Președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională legea care interzice orice referire la identitatea de gen în școli. Mai exact este vorba despre modificarea articolului 7 din Legea Educației Naționale, alineatul 1, litera e: ”În unitățile, în instituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, inclusiv în unitățile care oferă educație extrașcolară sunt interzise:

e) activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”, arată proiectul adoptat de Senat.

Senatul, în calitate de cameră decizională a Parlamentului, a adoptat modificarea la Legea Educației Naționale pe data de 16 iunie.

Care sunt neregulile invocate de președintele Klaus Iohannis

În sesizarea adresată CCR, Klauus Iohannis precizează că modificarea reprezintă o îngrădire a libertății gândirii și a opiniilor.

„Considerăm că prin legea dedusă controlului de constituționalitate se impune un stereotip/clișeu în ceea ce privește rezultatul cercetării unor anumite teorii/opinii, care trebuie să fie unul și același, să se încadreze într-un tipar și să nu se orienteze într-un anumit sens sau scop, în caz contrar, sancțiunea fiind interzicerea activității de răspândire a respectivelor teorii/opinii în mediul specific educațional. În cazul de față, învederăm căsoluția Parlamentului de a impune prin lege ce activități, teorii sau opinii și cu ce scop se pot constitui acestea în activități educative care să poată fi desfășurate în unitățile de învățământ și, prin urmare, ce discipline se pot studia în mediul școlar sau academic, contravine libertății individuale de conștiințăîntrucât, prin această formă, dispoziția normativă este de natură să îngrădească libertatea de gândire și a opiniilor.Norma, prin ea însăși, reprezintă o condiționare de natură legală a libertății gândirii și a opiniilor, deoarece aceasta realizează întocmai o interpretare pe cale legislativă a scopului/finalității procesului de gândire. Or, libertatea conștiinței se manifestă potrivit propriului discernământ al individului”, se arată în sesizarea șefului statului.

De asemenea, președintele Iohannis consideră că legea legea are caracter discriminatoriu și condiționează accesul la educație prin impunerea unor constrângeri în manifestarea unei teorii/opinii expres prevăzută prin lege, atât pentru beneficiari, cât și pentru furnizorii de educație.

Totodată șeful statului afirmă că legea instituie o normă care este de natură să determine restrângerea dreptului la liberă exprimare, prin aceea că aplicarea sa se realizează în funcție de criteriul subiectiv al exprimării unei anumite teorii/opinii, într-un anumit sens, expres prevăzut de lege.

Orice referire la identitatea de gen în școli și universități, interzisă prin lege

Proiect controversat adoptat deSenat, cameră decizională în acest caz. Astfel, este interzisă referirea la identitatea de gen în școli și universități.

Amendamentul la proiectul care modifică Legea Educației a fost introdus de senatorul PMP Vasile Cristian Lungu, absolvent al Seminarului Teologic din Zalău și licențiat în Psihologie Specială în SUA, la Loyola University.

Legea a fost criticată și de asociația MozaiQ, potrivit căreia „o astfel de lege contravine principiilor nediscriminării și asigurării accesului egal la educație pentru toți tinerii din România”.

„Tinerilor LGBT din România, care există peste tot, în toate comunitățile, li se spune astăzi că identitățile lor nu contează, nu sunt valide, iar profesorilor li se transmite mesajul că pot oricând să sancționezeidentitățile LGBT. Școala românească ar trebui să educe, nu să suprime cunoașterea” a declarat Vlad Viski, director executiv MozaiQ.