Cel mai lung tunel feroviar din lume, care va deveni funcţional în 2017, se construieşte în Elveţia. Atunci când construcţia se va încheia, tunelul va avea aproape 60 de kilometri lungime. Va străbate Masivul Saint Gotthard din Alpii Elveţieni şi va servi redirecţionării traficului vehiculelor grele, de pe autostrăzi şi şosele.
Una dintre cele mai impresionante structuri feroviare din lume, aşa a fost numit de către specialişti tunelul săpat în inima Masivului Saint Gotthard din Elveţia. Pentru terminarea proiectului s-au alocat până acum 8 miliarde de euro, sumă suportată integral de către elveţieni, au fost necesari 14 ani de săpături iar peste 13 milioane de metri cubi de rocă au fost scoşi din munte. Însă tunelul de 57 de kilometri va fi gata abia în 2017, chiar dacă locuitorii de la poalele Alpilor au aprobat construirea sa, prin referendum, în urmă cu mai bine de 2 decenii.
Aşteptarea le va fi răsplătită însă, pentru că noul tunel va scurta considerabil durata străbaterii Alpilor, cu o oră şi jumătate. Pe aici vor trece trenurile de marfă pentru ca vehiculele grele să nu mai aglomereze drumurile din ţară. Peste un milion de camioane străbat anual munţii Elveţiei iar autorităţile sunt îngrijorate din pricina poluării pe care o produc, poluare ce contribuie la degradarea florei delicate şi ameninţă habitatul animalelor.
Pe lângă cel mai lung tunel feroviar, elveţienii vor aloca alte aproape 9 miliarde de euro pentru construcţia unei reţele de tunele mai mici, care vor servi drept noduri feroviare şi vor duce către Germania şi Italia, facilitând comerţul între ţările europene.
Pe lângă scopul pur practic al tunelului, acesta le va oferi locuitorilor din zonă şi o serie de beneficii. Mai exact, apa termală din adâncul muntelui va putea fi folosită pentru fermele piscicole iar elveţienii se arată încântaţi de faptul că astfel vor putea obţine propria sursă de caviar.
Atunci când va fi deschis traficului, tunelul va fi mai lung decât Seikan, cel care deţine în prezent recordul, cu 54 de kilometri lungime.