Cum justifică retailerii şi producătorii scumpirile de 30-50% la alimente: „Unele materii prime nu au nicio treabă cu războiul din Ucraina, eu zic că este o speculă generalizată”

Cum justifică retailerii şi producătorii scumpirile de 30-50% la alimente: Unele materii prime nu au nicio treabă cu războiul din Ucraina, eu zic că este o speculă generalizată
Foto: Pixabay

Un coș de cumpărături ce cuprinde unele dintre principalele alimente consumate în mod constant de români costa în medie 170 de lei în marile rețele în august 2022, cu 9,2% mai mult decât în martie.

Ce spun retailerii despre valul scumpirilor

Alimentele s-au scumpit cu 30-50% în doar un an, iar retailerii şi producătorii aruncă vina de la unii la alţii. Toţi recunosc însă că e şi o componentă speculativă la mijloc, scir zf.ro.

„Unele materii prime nu au nicio treabă cu războiul din Ucraina, eu zic că este o speculă generalizată“, spunea recent Ioan Stânea, fondatorul Pan Food, unul dintre cei mai mari jucători locali de pe piaţa de dulciuri.

În decurs de 1 an însă, uleiul s-a scumpit cu 50%, apa minerală cu 30%, ritmul fiind similar cu cel de la zahăr, făină sau unt, iar laptele a ajuns să coste cu 20% mai mult.

Producătorul de dulciuri a majorat în ultimul an preţurile cu circa 25%, însă costurile cu materiile prime s-au dublat sau chiar triplat.

„Am avut probleme cu retailerii în sensul în care ei nu au acceptat scumpiri.“

De partea cealaltă a baricadei însă, retailerii vorbesc şi ei de scumpiri speculative şi spun că negociază dur orice majorare de preţ de la raft, afirmând că românii nu pot suporta scumpiri prea mari sau prea dese.

Urmăriți B1TV.ro și pe