După falimentul CITY, prețul polițelor RCA a crescut cu 71% în 2022. Locul City a fost luat de compania bulgară Euroins și doar 5% din banii încasați rămân în țară

După falimentul CITY, prețul polițelor RCA a crescut cu 71% în 2022. Locul City a fost luat de compania bulgară Euroins și doar 5% din banii încasați rămân în țară
Falimentul de sute de milioane de euro de la City Insurance din România, dezvăluit de autoritățile britanice: românii plătesc asigurări mai scumpe ca să finanțeze dezastrul

Conducătorii auto au plătit 910 lei anual, în medie, pe asigurarea auto impusă de stat, conform datelor ASF din ianuarie – septembrie 2022.

88% din încasările City veneau din RCA

Cu un an mai devreme, în septembrie 2021, înainte ca City Insurance să intre în insolvență, media poliței RCA fusese de 537 de lei. Libertatea a întrebat ASF ce-și asumă și ce responsabilități interne a descoperit și remediat, în scopul de a nu nu mai apărea și al patrulea faliment.

Firmele de asigurări din România încasează anual circa 6 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) din 7,5 milioane de contracte, realizate cu posesorii auto, conform raportului ASF pentru anul 2021.

Sunt venituri garantate, pentru că statul le impune persoanelor fizice și juridice să-și facă RCA, asigurarea auto obligatorie.

Evoluția prețului RCA pentru persoane fizice: 468 de lei în 2020, 537 de lei în 2021, 910 lei în 2022 Cheltuiala medie anuală a asigurării RCA, pe datele primelor 9 luni ale lui 2021, a fost de 676 de lei. Persoanele fizice au achitat în medie 537 de lei, iar cele juridice 1198 de lei.

Dintre asigurații RCA pe 2021, 80% au fost persoane fizice. În ianuarie – septembrie 2022, pe cele mai noi date disponibile, ASF susține că ”prima medie RCA anualizată s-a situat în jurul valorii de 1.152 lei, în creștere cu 71% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior”.

În 2022, persoanele fizice au reprezentat 75% din contracte și au plătit, în medie, 910 lei pe polița RCA. Firmele au achitat 1906 de lei.

Falimentul City, cu 43,5% din piața RCA, a obligat statul să crească taxele pentru firme, iar acestea au vărsat costurile mărite în polițe Sporul fără precedent în 2022 al asigurărilor RCA a venit pe fondul unei inflații generale, dar nu de 71%, cât a fost inflația pe piața polițelor auto obligatorii.

Factorul major al creșterii prețului la asigurări și, în special, la RCA a fost, conform bugetelor Fondului de Garantare a Asiguraților, falimentul City Insurance.

Pentru că a trebuit să plătească 120 de milioane de euro creditorilor City în 2022, Fondul a crescut contribuția firmelor de asigurări (taxe nereturnabile), iar acestea au mărit prețul polițelor oamenilor și firmelor.

FGA a estimat milioane de asigurați expuși și 400 de milioane de euro care vor fi plătiți pentru falimentul City Provizionul făcut de FGA, adică estimarea gpurii pe care trebuie să o acopere în locul City, este de aproape 400 de milioane de euro (1,9 miliarde de lei).

Prăbușirea City a lăsat milioane de asigurați expuși, cota de piață a City la RCA fiind de 43,5% în 2019, potrivit ASF.

În cifra de afaceri a City, valoarea încasărilor din polițele RCA era de aproximativ 88%, susține raportul încheiat și depus în instanță de Casa de Insolvență Transilvania, lichidatorul judiciar al City. La celelalte firme, cota RCA în totalul afacerilor era de aproximativ 56%.

Reglementatorul ASF nu a reușit să sesizeze planul după care City lucra, când a vrut să pună mâna pe atât de mult RCA, cu prețul de a-l vinde ieftin.

City voia doar să ia banii de la mulți, să plătească la puțini și să scoată restul banilor din țară, spune un specialist

O analiză a CTIR arată că vindea cu 22% mai ieftin decât și-ar fi permis, pe baza calculelor din propria contablitate a City.

”De fapt, City nu avea de gând să plătească tot, nici n-a plătit. Voia doar să ia banii de la mulți, să plătească la puțini și să scoată restul banilor din țară”, a explicat un specialist familiarizat cu afacerea, pe care a caracterizat-o drept ”o schemă piramidală”.

Când, în urma controlului, n-a descoperit contul fals, ASF a legitimat escrocheria City City Insurance a avut multiple probleme de-a lungul timpului, înregistrate în raporturile cu asigurații, cu furnizorii și cu autoritățile statului.

La începutul lui 2017, City nu mai avea solvabilitate, pe indicatorii legali. ASF s-a lăsat păcălită de un cont fictiv de 50 de milioane de euro pe care compania a susținut că i-a primit ca împrumut, ca să-și refacă solvabilitatea.

ASF a permis reluarea activității companiei, deși nu era solvabilă, după cum a arătat o investigație jurnalistică a Libertății, bazată pe documente de la autoritățile fiscale elvețiană și britanică.

În ciuda faptului că legea o obligă să facă ”supraveghere și control”, ASF nu doar că n-a descoperit frauda, ci a legitimat escrocheria, pentru că City a putut spune oamenilor: ”Am fost verificați, am dovedit solvabilitatea, puteți să ne dați banii dumneavoastră”.

Ceea ce s-a și întâmplat. Într-un an, City și-a multplicat cota de piață. Când controlul se termină bine, oamenii consideră că o companie e curată și solvabilă. Iar schema piramidală se relansează și-și crește dimensiunile.

Imediat după ce a primit ”verde” de la ASF, City și-a dublat cota de piață

Creșterea ponderii City în totalul polițelor RCA a fost rapidă, conform datelor ASF (pag 39 din raport). După ce supravegherea ASF a căzut pradă punerii în scenă a companiei, și aceasta a primit ”verde” să-și reia afacerile, cota ei de piață a evoluat spectaculos: 2016 – 16,14% 2017 – 30,10% 2018 – 33,32% 2019 – 39,03% 2020 – 43,49.

La începutul lui 2021, când City a intrat din nou în proceduri de verificare, încasa RCA de la de aproape trei ori mai mulți oameni decât în 2017.

Extinderea schemei Ponzi reușise. ASF nu neagă că a cerut Casei de Insolvență Transilvania să nu dea publicului toate datele despre frauda City. ”Supravegherea și controlul” ASF au fost păcălite de City.

Conform documentelor autorităților elvețiene și britanice, firma a comis multiple înșelăciuni. Ea a scos banii din România pe mai multe rute: contracte false, conturi de garanții inexistente, reasigurări fără conținut, toate plătite cu sume reale și imense, încasate de la asigurați.

În calitate de lichidator judiciar, CTIR a avut acces la documentele City. De altfel, CTIR a și indicat în Raportul său responsabilii din interiorul City, pe care în februarie 2023 susține că-i va înainta și instanței civile.

Locul City ca lider a fost luat de Euroins, dar ASF nu spune ce a învățat pentru ca eșecul să nu se mai repete

Din răspunsul ASF, rezultă că Autoritatea nu a identificat, după falimentul City, nici o contribuție internă la evenimente.

Instituția nu a indicat nici o analiză pe care a realizat-o ca să înțeleagă ce s-a petrecut, din care să rezulte măsuri prudențiale pentru ca un al patrulea faliment consecutiv să nu se mai întâmple. În 6 ani, trei lideri de piață au falimentat în domeniul supravegheat de ASF.

Paguba plătită de stat prin FGA a ajuns pentru Astra, Carpatica și City la 330 de milioane de euro. Cu ce a provizionat FGA în continuare în cazul City, se poate ajunge la un total de aproape 600 de milioane de euro plătiți de stat, din cauza falimentelor succesive.

Începînd cu 2021, locul City ca lider pe piața asigurărilor a fost luat de compania bulgară Euroins. Ca și City, Euroins s-a axat pe RCA, unde clienții sunt garantați, pentru că sunt obligați de stat ca să-și asigure mașinile.

Euroins deține, potrivit ASF, o cotă de 31% din piața RCA pe primele 9 luni ale lui 2022. Euroins este și el în mijlocul unor analize de solvabilitate ale ASF. Potrivit unui document trimis de un avertizor de integritate din interiorul Autorității către comisiile parlamentare, consultat de Libertatea, ”doar 5% din banii încasați de la populație de Euroins rămân în țară”.

Euroins este deținut de un grup puternic din Bulgaria, Eurohold, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) are și ea un pachet minoritar în capitalul companiei-lider al pieței de asigurări din România.

Urmăriți B1TV.ro și pe
Ultima oră
07:46 - Boris Johnson ar fi fost amenințat de Putin înainte de invazia în Ucraina: “Boris, nu vreau să vă fac rău, dar cu o rachetă ar dura doar un minut”
07:30 - Matei Dima, celebrul vlogger BRomania, a recunoscut că a condus beat și drogat. Ce amendă penală trebuie să plătească
07:18 - Andrew Tate, de după gratii: „România e o țară comunistă”. Când s-a mutat în țara noastră a spus că vrea să trăiască într-o societate în care „corupția este accesibilă tuturor” (VIDEO)
00:08 - Președintele CNCD, despre scandările xenofobe de la meciul Sepsi – FCU Craiova: „Stadioanele nu sunt un loc în care să permitem astfel de comportamente de incitare la ură și discriminare” (VIDEO)
23:36 - Șercan, despre Ciucă, Bode și restul plagiatorilor: Ei încearcă să-și poleiască incompetența cu titluri academice obținute prin fraudă, apoi sunt dispuși să demoleze principii și instituții pentru a șterge orice responsabilitate (VIDEO)
22:42 - Ramona Bruynseels s-a înscris în AUR. Ea a candidat în 2019 la președinție din partea formațiunii lui Dan Voiculescu și a spus în campanie că România și Rusia sunt „împreună parte a NATO”
22:18 - DSU a lansat versiunea actualizată a aplicaţiei destinate protecției civile. Raed Arafat: Oamenii să o studieze nu în timpul dezastrului, ci înainte, să vadă cum pot beneficia de ea cât mai mult posibil (VIDEO)
21:33 - Raed Arafat: Lumea a fost avertizată privind codurile de ninsori. Călătoriile trebuiau limitate / E greu de intervenit când e viscol deoarece „tu scoți zăpada și vântul o adune înapoi” (VIDEO)
21:08 - Bărbat arestat după ce a şantajat o femeie cu publicarea de imagini compromiţătoare. Câți bani i-a dat victima
20:47 - Patronul clubului Sepsi: Suporterii Craiovei au scandat numai lozinci rasiste și xenofobe, inclusiv împotriva lui Adrian Mititelu. Au venit pentru scandal