Începând cu 1 iulie, relaţiile contribuabililor şi firmelor din România cu instituţiile statului şi cu Fiscul se digitalizează. Unele categorii sunt obligate să factureze în noul sistem e-Factura în două tipuri de tranzacţii.
Astfel că, toate companiile care au relații cu entități de stat sunt obligate să emită facturile doar prin acest sistem raportat la ANAF. Este vorba despre toate cele care comercializează unul dintre cele 900 de produse cu risc fiscal ridicat, conform Economica.ro.
De asemenea, de la 1 iulie se aplică sistemul e-transport, SAF-T pentru marii contribuabili, scade prețul la carburanți cu 50 de bani/litru, pensionarii vor primi 700 lei, iar tichetele de masă vor urca la 30 de lei.
Raportarea electronică a facturilor în sistemul ANAF, pe care statul îşi doreşte să o extindă în timp la toate firmele active, se poate efectua manual de către fiecare agent eonomic.
Potrivit unei analize Ernst&Young, reglementările naționale aplicabile de la 1 iulie 2022 sunt:
Pentru accesarea sistemului de către operatorii economici naționali, ei vor trebui să fie înscriși în spațiul virtual precum și în Registrul RO e-factură. Factura electronică se transmite prin Sistemul RO e-factură și trebuie să respecte toate elementele prevăzute de art. 4 alin. (1) din OUG 120/2021.
După transmiterea facturii electronice, sistemul RO e-Factura verifică în mod automat fișierul. În cazul în care nu a fost transmisă corect factura electronică nu se consideră transmisă în sistem, prin urmare, nu este primită de către destinatar.
Astfel că, emitentul în cauză va primi un fișier ce conține erorile identificate și care trebuie corectate, după care factura corectată va fi trimisă din nou prin sistemul RO e-Factura.