Sute de mii de români s-au îndatorat în perioada bulei imobiliare din perioada 2006-2008. De la creditele în franci elvețieni, la cele în euro sau, mai rar, în lei. După ce au plătit ani buni, românii și-au dat seama că înțelegerile semnate cu băncile nu au fost tocmai corecte.
„Avem în jur de 6000 de reclamații până în momentul de față, însumate comisariatele județene cu municipiul bucurești și cele care vin la anpc. de la începutul anului, numai aici la ANPC au sosit 2000 de reclamații. Românii reclamă, au început să studieze contractul și ne reclamă tot felul de comisioane de clauze posibil abuzive”, a delarat președintele ANPC, Marius Dunca pentru B1 TV.
Chiar dacă în instață clienții au obținut mai multe victorii în fața băncilor, niciuna definitivă deocamdată, instituţiile financiare păstrează clauzele din contractele de credit aflate în derulare, chiar dacă, după o decizie definitivă a instanței, vor fi obligate, legal, să le schimbe.
Una din scuzele cel mai des auzite de profesioniștii din domeniul protecție consumatorilor este cea a negocierii directe dintre fiecare client și bănci, pe contractele de creditare. Un mit, susțin ONG-urile de profil.
„Contractul a fost negociat între bancă și client. ceea ce nu este adevărat. Consumatorul nu a putut să negocieze. Rl a semnat un contract de adeziune și a fost de acord cu toate clauzele inserate în acel contract”, au explicat președintele AURSF.
Cum bătălia dintre clienți și bănci continuă în instanță, instituțiile de creditare acceptă cu greu eliminarea clauzelor problemă din contracte. Mai mult, în Parlament s-a dat o adevărată bătălie pentru schimbarea legislației, în favoarea băncilor. Deocamdată, presiunea mediatică a încetinit ritmul lucrurilor. Dacă legislația va fi însă schimbată, nici măcar ANPC-ul nu va mai putea veni în ajutorul clienților păcăliți de bănci.