Noi măsuri fiscale: Cresc masiv amenzile. Sancțiuni drastice pentru refuzul plăților cu cardul și pentru refuzul de a oferi bon fiscal

Noi măsuri fiscale: Cresc masiv amenzile. Sancțiuni drastice pentru refuzul plăților cu cardul și pentru refuzul de a oferi bon fiscal
Sursa Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Apar noi reguli fiscale care introduc noi amenzi și le cresc pe cele existente. Potrivit unui proiect de HG, se scot de sub incidența Legii Prevenirii mai multe fapte. Prin urmare acestea vor fi sancționate în mod direct cu amenzi usturătoare.

Printre fapte vizate se află refuzul de a accepta plata cu cardul, refuzul de a oferi bon fiscal clientului, mai multe fapte care țin de utilizarea caselor de marcat și o serie de sancțiuni ce țin de regimul vamal, potrivit economica.net.

În același timp cresc amenzile maxime de la 5.000 la 10.000 de lei pentru mai multe fapte care țin de Codul Fiscal și aproape că se triplează pentru sancțiuni care vizează Codul Vamal.

Ce fapte ies din Legea Prevenției și vor fi sancționate direct cu amendă:

refuzul persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 de euro în echivalent lei de a accepta ca mijloc de plată și cardurile de debit și cardurile de credit.

nerespectarea obligației de a oferi servicii de avans în numerar la terminalele de plată, precum și neafișarea la loc vizibil a semnului privind acordarea acestui serviciu, precum și a informațiilor privind costurile serviciului.

nerespectarea obligației instituțiilor emitene de a aplica instituțiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

Sancțiuni care țin de declarațiile fiscale eliminate din Legea Prevenției:

neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora;

nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației prevăzute la art. 118 alin. (7); La finalizarea inspecției fiscale, contribuabilul/plătitorul este obligat să dea o declarație scrisă, pe propria răspundere, din care să rezulte că au fost puse la dispoziție toate documentele și informațiile solicitate pentru inspecția fiscală. În declarație se menționează și faptul că au fost restituite toate documentele solicitate și puse la dispoziție de contribuabil/plătitor;

nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației de a păstra, precum și a obligației de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate în format electronic și a aplicațiilor informatice cu ajutorul cărora le-a generat;

nedepunerea în termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidenţei persoanei fizice la sosirea în România, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidenţei persoanei fizice la plecarea din România, de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 de lei la 100 de lei.

Fapte în cazul cărora amenda maximă se dublează, la 10.000 de lei:

producerea de vinuri liniştite, sub limita de 1.000 hl de vinuri liniştite pe an, fără înregistrarea la autoritatea vamală teritorială potrivit art. 362 alin. (3);

b) vânzarea cu amănuntul din antrepozitul fiscal a produselor accizabile, cu excepţiile prevăzute de lege, potrivit art. 362 alin. (6);

c) nerespectarea prevederilor art. 367 alin. (1) lit. l), art. 375 alin. (1) lit. e), art. 383 alin. (3) şi art. 391 alin. (3);

d) nerespectarea prevederilor art. 367 alin. (1) lit. j), art. 375 alin. (2), art. 383 alin. (2) şi art. 391 alin. (2);

e) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 367 alin. (1) lit. f) şi i);

f) primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize cu nerespectarea cerinţelor prevăzute la art. 404 alin. (1);

g) nerespectarea prevederilor art. 424 alin. (6);

h) nerespectarea prevederilor art. 427 alin. (3) şi art. 430 alin. (3);

i) nerespectarea prevederilor art. 426 alin. (5) şi art. 429 alin. (5);

j) refuzul operatorilor economici de a prelua şi de a distruge cantităţile confiscate de tutun prelucrat, în condiţiile prevăzute la art. 431 alin. (1)-(3).

Amenzi mai mari în vămi

În același timp, cresc substanțial amenzile aplicate pentru mai multe sancțiuni care țin de regimul vamal.

De la 1.500 – 3.000 lei la 3.000 – 8.000 lei

a) neîndeplinirea de către conducătorul mijlocului de transport a obligaţiei de a opri la semnalul formal specific al personalului vamal abilitat;

b) acostarea navelor sau aterizarea aeronavelor în alte locuri decât în punctele de control unde funcţionează autoritatea vamală, cu excepţia cazului fortuit, de forţă majoră sau de boală gravă la bord;

c) neprezentarea documentelor de orice natură şi pe orice fel de suport, solicitate în cadrul controlului vamal, precum şi nerespectarea termenului stabilit de autoritatea vamală, pentru prezentarea documentelor;

d) neîndeplinirea de către persoanele fizice care intră sau ies din ţară a obligaţiei de a declara şi de a prezenta în vederea controlului vamal bunurile pentru care este prevăzută această obligativitate;

e) furnizarea de către un solicitant a unor informaţii eronate sau incomplete în baza cărora a fost adoptată de către autoritatea vamală o decizie favorabilă acestuia;

f) exercitarea oricărei activităţi comerciale, industriale sau de servicii într-o zonă liberă, antrepozit liber sau port liber, fără respectarea condiţiilor stabilite în reglementările vamale şi fără notificarea prealabilă a autorităţii vamale;

g) transferarea drepturilor şi obligaţiilor titularului unui regim vamal economic unor alte persoane care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute pentru a beneficia de regimul în cauză;

h) neîndeplinirea de către comisionarul în vamă a obligaţiilor prevăzute la art. 578;

i) depunerea unei declaraţii vamale care conţine date eronate privind încadrarea tarifară a bunurilor sau mărfurilor, în cazul în care este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor

j) părăsirea porturilor sau aeroporturilor de către navele sau aeronavele care pleacă în cursă externă, fără viza autorităţii vamale; în acest caz amenda se aplică căpităniei portului sau autorităţilor aeroportuare;

k) neîndeplinirea de către titularul regimului de punere în liberă circulaţie a mărfurilor destinate unei anumite utilizări, a obligaţiei de a înştiinţa autoritatea vamală despre schimbarea utilizării acestora;

l) prezentarea de către un solicitant a unor documente conţinând date inexacte sau eronate, în vederea obţinerii unei autorizaţii sau a unui certificat de origine eliberat de către autoritatea vamală;

m) neîndeplinirea de către titularul regimului vamal de tranzit sau a regimurilor vamale economice a termenelor, condiţiilor şi obligaţiilor prevăzute pentru derularea şi încheierea acestor regimuri.

De la 3.000 – 8.000 de lei la 8.000 – 25.000 de lei și până la 30.000 de lei dacă e vorba de produse accizabile

a) sustragerea de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal. În acest caz bunurile se confiscă;

b) descărcarea, încărcarea sau transbordarea bunurilor sau mărfurilor pe nave fără permis vamal sau fără acordul autorităţii vamale; în acest caz cantitatea de bunuri încărcate, descărcate sau transbordate se confiscă;

c) înstrăinarea sub orice formă a mărfurilor aflate în tranzit vamal; mărfurile înstrăinate se confiscă;

d) depunerea declaraţiei vamale şi a dovezii de origine, conţinând date eronate privind originea mărfurilor;

e) depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind valoarea facturată a mărfurilor;

f) depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind cantitatea mărfurilor dacă fapta nu constituie infracţiune prevăzută de Codul vamal. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de cele înscrise în declaraţia vamală se confiscă;

g) exercitarea activităţii de comisionar în vamă fără autorizaţie; veniturile realizate din activitatea neautorizată se confiscă;

h) depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind felul mărfurilor. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de felul celor înscrise în declaraţia vamală se confiscă. Prin felul mărfurilor se înţelege varietatea, tipul sau acele caracteristici definitorii.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`