Portul Constanța nu face față deocamdată exportului de cereale din Ucraina

Portul Constanța nu face față deocamdată exportului de cereale din Ucraina
Foto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu

Bruxelles-ul și Kievul se confruntă cu realitatea brutală că pur și simplu nu există nicio modalitate de a exporta recoltele masive ale Ucrainei în lume fără a deschide un coridor maritim prin Marea Neagră.

În contextul unei crize alimentare iminente care îi va lovi cel mai puternic pe cei mai săraci, un plan al UE de a scoate milioane de tone de cereale din silozurile ucrainene și de a le trimite în țările cele mai înfometate stagnează, arată o analiză realizată de Politico.

În această lună, Comisia Europeană a lansat o misiune de salvare pentru a ajuta Ucraina să transfere produsele alimentare pe cale rutieră și feroviară, mai degrabă decât prin porturi precum Odesa și Mariupol, care transportau 90% din exporturi înainte de invazia Rusiei. Rusia a distrus Mariupol, iar Odesa s-a pregătit pentru ce e mai rău prin amplasarea de mine navale, care ar trebui îndepărtate înainte ca traficul de marfă să poată fi reluat.

Sursa foto: Freepik

Planul UE, denumit „culoare de solidaritate”, se axează pe procurarea de vehicule din sectorul privat, construirea de depozite suplimentare de cereale în interiorul UE și îndemnarea țărilor de frontieră, precum Polonia și România, să relaxeze controalele la graniță.

Cu cerealele blocate ne pregătim de un scenariu catastrofal în Africa

Cerealele ucrainene sunt esențiale pentru stabilitatea prețurilor la alimente la nivel mondial, în special în zonele mai sărace ale lumii. „Țările fragile și populațiile vulnerabile sunt cele care suferă cel mai mult”, a declarat săptămâna trecută la Davos președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, citând creșterile de prețuri și penuria din Liban și Somalia.

Vagonul tren de marfă Foto: CFR Călători / Facebook

Președintele Uniunii Africane, președintele senegalez Macky Sall, le-a spus marți, 31 mai, liderilor Uniunii Europene că împiedicarea exporturilor de cereale ale Ucrainei, prin blocarea porturilor acestei țări de către Rusia, pregătește terenul pentru un „scenariu catastrofal” de penurie generalizată și de creștere a prețurilor pe continentul său, potrivit The Associated Press. Țările africane au importat 44% din grâul lor din Rusia și Ucraina între 2018 și 2020, potrivit datelor Organizației Națiunilor Unite (ONU).

Se apropie momentul recoltei de vară și problema este departe de a fi rezolvată

Mykola Gorbachov, președintele Asociației ucrainene a cerealelor a declarat recent: „Înainte, puteam exporta până la 7 milioane de tone pe lună din porturile maritime ucrainene, iar acum, în cel mai bun caz … sper că vom ajunge la un milion și jumătate de tone”. El a adăugat că rutele terestre nu vor putea „niciodată” să compenseze navele de cereale. „Este imposibil„, a declarat și Oleksandr Kamyshin, președintele companiei de stat Căile Ferate ucrainene, întrebat dacă misiunea declarată de UE de a debloca 20 de milioane de tone de cereale până în iulie este realistă.

Singura alternativă la rutele terestre este să convingă Rusia să accepte să permită navelor ucrainene de cereale să circule prin Marea Neagră în cadrul unui acord negociat la nivel internațional. Dar Moscova cere Occidentului să relaxeze în schimb sancțiunile economice, ceea ce este practic imposibil de realizat. Ucrainenii subliniază faptul că un coridor alimentar este singura modalitate reală de a transporta cerealele. Minele maritime aruncate în Marea Neagră trebuie însă să fie curățate. Astfel de provocări fac imposibilă o revenire la situația obișnuită, chiar dacă Rusia își retrage astăzi forțele. Marți, ministrul rus de externe Serghei Lavrov, a declarat că forțele navale ruse vor garanta trecerea navelor încărcate cu cereale prin Marea Mediterană, atât timp cât Ucraina va îndepărta minele din apele sale de coastă.

Portul Constanța ar fi putut fi important însă a ratat momentul

Guvernul de la Kiev spera ca din aprilie și până în iulie să exporte o mare parte din această cantitate prin Portul Constanța din România. Dar din aprilie și până în prezent au plecat din portul românesc doar patru nave încărcate cu cereale din Ucraina, adică aproximativ 180.000 de tone. Exporturile reduse de cereale sunt cauzate de faptul că vagoanele, șlepurile și TIR-urile nu pot să ajungă rapid și constant în terminalele portuare din Constanța. Dacă până la sfârșitul lui iulie nu vor putea fi exportate cele aproape două milioane de tone de cereale ucrainene, Portul Constanța va fi supra-solicitat și de fermierii români, care de obicei își vând recolta direct în port.

Navă comercială Sursa: Hepta/ Sputnik / Konstantin Mihalchevskiy

Pe hârtie, conform datelor Ministerului Transportului, din Portul Constanța se pot exporta peste 50 de milioane de tone de cereale în fiecare an, cu o capacitate lunară maximă ce poate ajunge și spre 10 milioane de tone. În realitate, conform datelor primite de la Administrația Porturilor Maritime, din terminalul din Dobrogea nu au plecat mai mult de 27 de milioane de tone de cereale într-un an. Recordul lunar a fost de 4,5 milioane de tone de cereale.

Directorul general al CN Administrația Porturilor Maritime, Florin Goidea, susținea la începutul lunii mai că în Portul Constanța Sud – Agigea există într-adevăr o aglomerare de mărfuri, însă nu este un blocaj sau o situație extremă. „Toate cele 4.800 de containere, vorbesc de cele de Ucraina, sunt în curs de expediere sau formalități vamale”, a spus oficialul, duminică, la Special B1 cu Nadia Ciurlin. Însă realitatea era alta.

Problemele legate de infrastructura de conectare a portului Constanța au reprezentat una dintre principalele provocări pentru preluarea cerealelor ucrainene. La începutul anului, în jur de 700 de vagoane ruginite blocau șinele, iar lucrările de reabilitare a căilor ferate erau blocate. De atunci, compania de stat de transport feroviar de marfă din România a scos din funcțiune jumătate din vagoane.

Urmăriți B1TV.ro și pe