Probleme pentru România, prețul combustibililor ar putea să crească din nou, un tribunal rus a oprit tranzitul de petrol prin conducta caspică pentru 30 de zile

Probleme pentru România, prețul combustibililor ar putea să crească din nou, un tribunal rus a oprit tranzitul de petrol prin conducta caspică pentru 30 de zile
Sursă foto: Pixabay

Un tribunal rus a oprit pentru 30 de zile tranzitul de petrol către Marea Neagră prin conducta caspică, cea prin care vine majoritatea petrolului către România.

Un tribunal rus a ordonat Caspian Pipeline Consortium (CPC), consorțiul care operează una dintre cele mai mari conducte din lume și care aduce petrol din Kazahstan la Marea Neagră, să suspende activitatea timp de 30 de zile, arată Reuters.

CPC, care transportă prin această conductă 1% din tot petrolul din lume și are ca acționari și marile companii americane Chevron și Exxon a declarat că decizia de suspendare a operațiunilor se referă la probleme legate de gestionarea scurgerilor de petrol și că trebuie să respecte hotărârea, mai scrie Reuters.

România va fi grav afectată

Dacă într-adevăr livrările prin CPC vor fi oprite, acest lucru va crea probleme de aprovizionare în România și cu siguranță va duce la o creștere a prețurilor produselor petroliere în zona noastră.

Majoritatea covârșitoare a țițeiului prelucrat la Petromidia, cea mai mare rafinărie din România, deținută de compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, ajunge la noi prin sistemul de conducte CPC în portul rusesc, apoi este încărcat pe vapor, după care tranzitează Marea Neagră pentru a fi descărcat în terminalul marin din largul portului Midia, conectat direct la rafinărie.

Sursa: Hepta/MMA / Stefan Ciocan

În plus, o parte din țițeiul rusesc transportat prin CPC este folosit de Lukoil pentru a-și aproviziona rafinăriile din România (Petrotel Ploiești) și Bulgaria (Burgas), arată Economica. Petrom folosește acum țiței din Kazahstan, după ce a decis să nu mai achiziționeze țiței rusesc.

România importă circa 70% din petrolul pe care îl consumă, transportat exclusiv prin Marea Neagră. În 2021, cele trei rafinării românești au procesat 9,9 milioane de tone de țiței, dintre care 6,82 milioane de tone au fost din import.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`