Dosarul CFR Marfă din 2017: DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Acestea au vândut 2.450 de vagoane la fier vechi, deși materialul era oțel. Prejudiciul – 7,5 milioane de euro

Dosarul CFR Marfă din 2017: DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Acestea au vândut 2.450 de vagoane la fier vechi, deși materialul era oțel. Prejudiciul - 7,5 milioane de euro
Foto: CFR Marfă / Facebook

DIICOT Timișoara a anunțat că a dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpați, cetățeni români și libanezi, în dosarul CFR Marfă. Ancheta a început în mai 2017, prejudiciul fiind evaluat la peste 7,5 milioane de euro. Inculpații, printre care se află foști șefi din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, sunt acuzați că au vândut la fier vechi 2.450 de vagoane, care, în fapt, conțineau zeci de mii de tone de oțel.

DIICOT anunță trimiterea în judecată a inculpaților din dosarul CFR Marfă

Persoanele vizate în această cauză sunt acuzate de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată.

Printre inculpați se numără fosta conducere a companiei de stat CFR Marfă, respectiv fostul directorul general Mihuț Crăciun (decedat în 2021), directorul de operațiuni dezvoltare, directorul economic-financiar, directorul de vânzări, șefi serviciu, ingineri și contabili.

DIICOT acuză fosta conducere CFR Marfă că ar fi vândut pe Bursa Română de Mărfuri, la un preț subevaluat, 2.450 de vagoane date la casat, „facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”.

Directorii ar fi vândut vagoanele la fier vechi, deși ele conțineau peste 35.000 de tone de oțel și peste 16.500 de tone de fier vechi greu.

Acuzațiile formulate de DIICOT în dosarul CFR Marfă

Procurorii spun că grupul infracțional s-a constituit în 2014 și includea „o parte dintre membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă”.

Grupul infracțional a avut drept scop „subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând însușirea de către o societate comercială a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”.

„Subevaluarea a fost realizată prin inițierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitație pe Bursa de Mărfuri București a 2450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor)”, acuză DIICOT.

Potrivit anchetatorilor, cei din conducerea societății de transport „au însușit în folosul societății din Călărași, 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, ascunzând starea reală și elementele din fier greu și oțel, cu consecința producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro)”.

DIICOT mai spune că reprezentanții societății comerciale din Călărași „au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajații structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracțional organizat și au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, dobândind 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, contribuind în această modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro)”.

Pentru a ascunde adevărata natură a materialelor, în documentele privind operațiunile comerciale au fost atestate fapte și împrejurări nereale.

„Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de aproximativ 35.000 tone de oțel și 16.600 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fiind fier vechi. Prejudiciul cauzat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro”, a mai transmis DIICOT Timiș.

CFR Marfă s-a constituit parte civilă în dosar. Acesta va fi judecat la Tribunalul Timiș. În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din București și județele Călărași, Dâmbovița, Prahova, Constanța, Gorj, Hunedoara, Iași, Ilfov și Galați.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`