IKEBANA – Minimalismul în aranjarea florilor

IKEBANA - Minimalismul în aranjarea florilor

Arta aranjării florilor constituie o dovadă reală a cultului pentru frumos în universul spiritual japonez. Ikebana presupune un puternic simț estetic deoarece prin aceasta natura nu este copiată, ci îmbunătățită.

Pentru punerea florilor în vase trebuie respectate câteva principii ale căror rol este acela de a aduce o stare de echilibru privitorului. Florile și vasele sunt alese cu grijă pentru ca efectul să fie cel dorit. Vasul se alege în funcție de florile care vor fi puse în acesta, iar pentru fixarea florilor se folosesc suporți care să mențină poziția florilor.

Putem menționa o interpretare occidentală interesantă atunci când vorbim despre elegantele cutii cu flori. Acestea în principiu sunt diferite de florile din vas specifice Japoniei, însă au câteva asemănări care conduc subtil spre arta Ikebana. Analizând diferențele se observă predispoziția pentru florile artificiale care sunt fixate în cutii și care își păstrează veșnic forma. Iar vasul ales cu grijă în arta japoneză a fost înlocuit.

O altă caracteristică se poate observa în alegerea buchetelor bogate de cultura occidentală în defavoarea atitudinii minimaliste orientale. Cu toate acestea florile naturale sau artificiale păstrează un mesaj pus sub spectrul frumosului și completat de o artă care valorifică floarea.

Începuturile artei Ikebana sunt în Japonia secolului al VI-lea, în perioada Ashikaga. Templele budiste foloseau aceste aranjamente pentru altarul lui Budha, iar aspectul minimalist al aranjamentului derivă din curentele filosofice budiste care își concentrează sistemul de valori asupra valorilor spirituale în defavoarea materialismului.

Din templele budiste, Ikebana a pătruns în scurt timp în casele japonezilor care ofereau aceeași atenție aranjamentului floral ca și lui Budha. Așadar religia concretizează arta Ikebana în cele mai profunde aspecte ale sale.

Ikebana respectă câteva principii clare, dintre care primul este estetica prin asimetrie care nu copiază natura ci o îmbunătățește. Un alt principiu este cel al formelor simple în defavoarea unui aspect încărcat. Așadar minimalismul este o trăsătură pregnantă în arta Ikebana fapt pus sub influența contextului religios budist.

Principiile filosofice se află în strânsă legătură cu legătura dintre om și natură și trecerea timpului. Acesta din urmă este esențial, deoarece fiecare aranjament Ikebana trebuie să respecte această temă. O atenție deosebită se acordă principiului proporțiilor care trebuie să fine respectat în raportul dintre vas și florile așezate în acesta. Prin urmare nu se poate vorbi despre Ikebana dacă nu sunt respectate principiile enumerate mai sus care stau la baza acestei arte.

Ikebana este reprezentată de trei școli care predau stiluri diferite ale acestei arte. Ikenobo, Sogetsu și Ohara. Stilurile Ikebana au apărut în perioade diferite și promovează  diferite particularități în arta Ikebana. Cele trei stiluri se diferențiază prin perioada în care acestea au apărut și prin aspecte secundare ale esteticii. Ikebana este asociată cu ritualul, prin urmare un adevărat artist Ikebana începe lucrul prin a cere iertare florii pe care o culege. Iar aranjamentul se face în urma unui ritual bine stabilit.

Stilul Rikka este cel mai vechi dintre stiluri și principala particularitate este reprezentată de faptul că acestea pot fi admirate doar din față. Rikka presupune aranjamente florale de dimensiuni mai mari decât celelalte stiluri, iar tija nu trebuie să atingă vasul în care este fixat aranjamentul. Tijele sunt în număr de minim șapte iar mijlocul aranjamentului trebuie să simbolizeze muntele Fuji. Stilul Rikka este predat în școala Ikebono care a fost înființată de un călugăr budist în secolul al V-lea.

Apariția stilului Naigere se află în strânsă legătură cu ceremonia ceaiului și principala caracteristică este reprezentată de faptul că acestea pot fi admirate din orice diercție. În stilul Naigere tijele pot atinge pereții vasului, de asemenea vasele sunt de obicei alungite și înguste și sunt confecționate din ceramică sau bambus.

Stilul Moribana a apărut recent, comparativ cu celelalte stiluri și ca și în stilul Rikka, plantele nu au voie să atingă pereții vasului, însă acest stil presupune alegerea unor vase joase și late în care este ilustrat un peisaj miniatural. Plantele sunt fixate cu ajutorul unui suport metalic numit kenzan. Stilul Moribana evită în mod evident simetria, iar acest lucru este datorat conceptelor filozofice. Școala Songetsu permite folosirea unor materiale ieșite din comul precum sticlă, piatră și flori uscate.

Prin urmare Ikebana este una dintre principalele arte care dovedesc înclinația pentru frumos în cultura japoneză. Aceste concepte au fost preluate ulterior și în alte colțuri ale lumii, iar aranjamentele florale Ikebana pot fi întâlnite practic oriunde. În urma unei căutări de florărie online București, se pot găsi toate plantele și vasele necesare unui aranjament de acest tip.

Ikebana îmbogățește spectrul cultural nu numai al culturii nipone ci și pe cel al lumii întregi, deoarece din ce în ce mai des acest concep a fost preluat de diferite popoare ale lumii indiferent de caracteristicile culturale și de cele religioase. Astăzi putem vedea aranjamente Ikebana practic oriunde. De la restaurate la locuințe particulare și chiar expoziții care promovează acest tip de artă.

Urmăriți B1TV.ro și pe