Mihai Daraban: Am cam rămas singurii jucători la Marea Neagră din punct de vedere comercial. Portul Constanța devine cel mai important, dar n-am făcut nimic dacă tranzităm România de la est la vest cu 15 km/h (VIDEO)

Mihai Daraban: Am cam rămas singurii jucători la Marea Neagră din punct de vedere comercial. Portul Constanța devine cel mai important, dar n-am făcut nimic dacă tranzităm România de la est la vest cu 15 km/h (VIDEO)
Foto: Facebook @ Camera de Comerț și Industrie a României

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, a explicat că situația din Ucraina, față de care și-a exprimat regretul, practic transformă țara noastră în unicul jucător de la Marea Neagră din punct de vedere comercial. „Problema este ca noi să avem capacitatea de desfacere a mărfurilor din Portul Constanța în hinterland”, a atras atenția oficialul, joi, pe B1 TV, la „Bună, România” cu Radu Buzăianu și Răzvan Zamfir.

Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.

Mihai Daraban (CCIR), pe B1 TV: Marea Neagră nu a fost nici pe timp de pace o țintă supremă a traficului maritim mondial

El a explicat că războiul din Ucraina a generat o problemă legată de materia primă. Atât în relație cu Ucraina, cât și cu Federația Rusă, România a importat mai mult decât a exportat în 2021, diferența fiind un substațială și referindu-se la petrol, în cazul Ucrainei, respectiv la petrol și gaze, în cazul Rusiei.

„Rusia, într-adevăr, are o problemă cu Ucraina de mai mulți ani, s-au tot jucat de-a deschisul și închisul gazului, mă refer la conductele de tranzit care erau pe teritoriul Ucrainei, de aceea au apărut și Nord Stream-urile, tocmai ca să evite Ucraina, dar una peste alta noi putem vedea într-un fel – cu toată părerea de rău la ce se întâmplă – și ca o oportunitate faptul că am cam rămas singurii jucători la Marea Neagră din punct de vedere comercial”, a explicat Mihai Daraban.

Întrebat în ce măsură ar putea fi portul Constanța unul atractiv în actualul context, președintele CCIR a spus: „Marea Neagră niciodată, nici pe timp de pace, nu a fost așa, o țintă supremă a traficului maritim mondial. Marea Neagră a fost o mare de bypass. Din păcate, Mării Negre i-a lipsit, dacă vreți, acel motor economic care să genereze trafic, să fi fost, de exemplu, o țară din G7 care să aducă trafic în Marea Neagră”.

„Din păcate, Bulgaria are 69 de miliarde de dolari PIB, România 248 de miliarde, Ucraina, înainte de război, 155 de miliarde de dolari PIB, Rusia 1.483 (de miliarde de dolari), mai puțin decât Coreea de Sud, și Georgia 15,8 miliarde. Eu aș scoate din Turcia din ecuația comercială a Mării Negre pentru că, vă dați seama, tot ce este comercial al Turciei este de la Istanbul în jos – n-or fi nebuni, de exemplu, să aducă marfă de peste ocean și s-o descarce la Trabzon sau Samsun, la Marea Neagră”, a adăugat el.

Mihai Daraban, care spune că Rusia a dispărut complet din tot ce înseamnă competiție economică mondială, consideră că Marea Neagră „n-a fost o mare atracție”.

„Acum, din păcate, la ceea ce s-a întâmplat în Ucraina, Constanța, ca port, devine cel mai important port la Marea Neagră. Problema este ca noi să avem capacitatea de desfacere a mărfurilor din Portul Constanța în hinterland, că la noi, dacă iar mergem cu 15-20 de kilometri la oră pe calea ferată pe care să tranzităm România de la est la vest, n-am făcut nimic, adică pierdem acest avantaj”, a mai spus oficialul.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`