Ștergătoarele pentru parbriz. Ce presupune sistemul de curățare a parbrizului

Ștergătoarele pentru parbriz. Ce presupune sistemul de curățare a parbrizului

Sistemul de ștergere a geamurilor are funcția de a îndepărta zăpada, praful, ploaia și de menține curată și uscată suprafața parbrizului. Astfel, vizibilitatea se îmbunătățește iar deplasările cu mașina sunt posibile și pe vreme ploioasă. Siguranța ta și a mașinii depind de acest sistem. De altfel, legea interzice condusul prin ploaie cu sistemul de curățare a parbrizului defect.

Configurația sistemului

Lamelele ștergătoarelor fac parte din sistemul de curățare al parbrizului și sunt concepute pentru o imagine limpede în condiții meteo neadecvate. Lamela din cauciuc este componenta principală a ștergătorului. Lamela trebuie să fie lipită pe geam. În configurarea cadrului, presarea devine posibilă prin plăcile elastice și cadru sau cu ajutorul plăcii de presiune, în cazul în care cadrul lipsește. Cadrul compozit din structură include brațe oscilante care sunt fixate între ele cu ajutorul articulațiilor. Categoria ștergătoarelor de iarnă are integrată structura cadrului într-o carcasă de protecție, confecționată din cauciuc. Ștergătoarele fără cadru au lamela integrată într-o carcasă din plastic. Ștergătorul este presat pe geam de către un arc plat din metal. Sursa ilustrării: autopieseonline24.ro

Când se schimbă ștergătoarele?

Ștergătoarele trebuie inspectate care oricare alt element al mașinii și schimbate o dată la câteva luni pentru siguranța participanților la trafic. În plus, schimbarea acestor elemente va contribui la protejarea parbrizului împotriva zgârieturilor lăsate de denivelările lamelei de cauciuc. Majoritatea lamelelor sunt confecționate din cauciuc, dar sunt și modele cu material sintetic. În timp, aceste lamele se subțiază. O lamelă uzată nu va putea îndepărta apa de pe parbriz, deci e timpul să obțineți un nou set de lamele.

Investiția în lamele calitative și schimbarea regulată a acestora vă menține în siguranță pe toată durata condusului.
Dacă lamele ștergătorului sar de pe parbriz, acesta e semn că nu se potrivesc modelului respectiv de mașină. Ideale sunt ștergătoarele fabricate din material de cauciuc natural cu cel sintetic.

Dacă ștergătoarele lasă dungi pe parbriz și nici cu ajutorul unei curățări nu poate fi remediată problema atunci înseamnă că elementul din cauciuc s-a uzat.

Este importantă atenția acordată semnelor care indică degradări ale elementelor din cauciuc (ciobire, detașarea cauciucului de pe lamelă) sau ale construcției în sine (ștergătoare deteriorate sau îndoite).

Ștergătoarele se deteriorează în principal ca urmare a intemperiilor, a expunerii la temperaturi ridicate sau îngheț. Dacă lamelele s-au întărit, puterea de acționare este redusă, ceea ce înseamnă că, vizibilitatea în timpul ploilor și ninsorilor scade de asemenea și există riscul de accidente.

Cum este senzorul de ploaie și cum funcționează acesta?

Ștergătoarele automate sunt prevăzute cu un senzor de ploaie care odată ce detectează apă sau noroi pe parbriz, pune în mișcare ștergătoarele. Senzorul de ploaie reglează viteza ștergătoarelor și gestionează cantitatea de apă de pe parbriz de la ninsoare sau intemperii. Senzorul este montat pe parbriz, în apropierea oglinzii retrovizoare. De regulă, sistemele utilizează o lumină infraroșie proiectată prin parbriz la un unghi de 45 de grade. În situația în care pe geamul parbrizului se află apă, zăpadă sau reziduuri, cantitatea de lumină emisă de senzor care se reîntoarce în acest punct, va fi mai mică iar ștergătoarele se vor porni singure. Orice autovehicul are prevăzut un întrerupător manual pentru situațiile în care senzorul se defectează.

Pentru ca senzorul să activeze mișcarea ștergătoarelor este necesar ca maneta care le gestionează să fie pe modul „auto”. Ștergătoarele automate rămân într-o poziție ridicată în timp ce funcționează și se retrag după ce senzorii de ploaie nu mai semnalizează prezența apei pe parbriz. Sistemul funcționează și ziua și noaptea, în timp ce sistemele cu camere video de bord, activează ștergătoarele doar ziua.

Senzorul are trei componente: diode (LED-uri) care emit radiații infraroșii, o prismă (prin care lumina în infraroșu este proiectată pe parbriz) și o fotodiodă (care recepționează lumina de la diode).

Circuitul suferă modificări atunci când există precipitații. Picăturile modifică reflexiile, astfel că, radiațiile infraroșii nu ating fotodioda. Cu cât este mai mare cantitatea de precipitații, cu atât scade capacitatea luminii de a ajunge la fotodiodă. Viteza ștergătorului este monitorizată de senzorul de ploaie. Informațiile furnizate de acest sistem ajută echipamentul electronic al mașinii să evalueze cantitatea de precipitații de pe suprafața parbrizului și să transmită comenzi privind reglarea vitezei ștergătoarelor.

În cazul în care există o ploaie torențială sau o cantitate mare de apă aruncată de pe carosabil de către un autovehicul din apropiere, sistemul de control modifică automat viteza și frecvența cea mai mare a ștergătoarelor. Senzorul de ploaie salvează viața conducătorului auto dar și pe a celorlalți participanți la trafic. Ploile torențiale sau câțiva litri de apă murdară aruncată pe parbriz de către o altă mașină în viteză, reduc instant vizibilitatea. Lipsa unui sistem automat de detecție și înlăturare a apei poate provoca pierderea controlului direcției și provocarea accidentelor.