Comisia Europeană nu va aproba programele operaționale legate de transport dacă Guvernul României nu face prograse clare și relevante în procesul de redactare al Masterplanului, a declarat Shirin Wheeler, purtătorul de cuvânt al lui Johannes Hahn, comisarul europan pentru politică regională, pentru HotNews.
”Nu vom aproba programele operaționale legate de transport dacă nu vedem un progres clar și relevant în elaborarea Masterplanului pentur transport. Noi nu am bloca plata fonsurilor europene din motive disproporționate, dar în acest caz Masterplanul este o condiție esențială pentru investiții europene de durată, cu impactul maxim posibil, concentrat în mod strategic”, a afirmat Wheeler.
Potrivit acesteia, Executivul European nu a primit până în prezent un proiect de Masterplan din partea Guvernului României.
”Noi nu am primit un Masterplan pentru transport din partea Guvernului român, dar până la urmă autoritățile române sunt cele îndreptățite să aibă documentul, la drept vorbind este documentul lor, care acoperă toată strategia de transport a României, care nu privește numai fondurile europene. De fapt, autoritățile române sunt cele care au nevoie de acest document”, a explicat oficialul european.
”Dar vrem să fim siguri că documentul va exista”, a mai spus ea.
Shirin Wheeler a precizat că executivul european va opri fondurile UE privind transportul pentru România, dacă Guvernul nu va avea un Masterplan în acest domeniu până cel târziu în 2016.
”Regulile noastre spun că Masterplanul ar trebui să fie adoptat în totalitate de către România până în 2016, cel târziu. În caz contrar, Comisia Europeană va opri plățile. Dar obiectivul nostru este ca Masterplanul să fie adoptat în anul 2014”, a subliniat ea.
Ministerul Transporturilor, printr-un consultant de specialitate privat, are în derulare realizarea Masterplanului pentru transport, însă Comisia Europeanpă cere ca documentul să fie asumat de România la nivelul întregului Guvern.
Potrivit Ministerului Fondurilor Europene, viitorul Program Operațional Infrastructura Mare, care va cuprinde și banii europeni pentru transport, va avea la dispoziție circa 9 miliarde de euro de la Comisia Europeană în perioada de programare 2014-2020.
Comisia Europeană așteaptă să primească formal propunerile statelor membre de acorduri de parteneriat până în 22 aprilie 2014, pentru ca apoi să fie supuse procesului de aprobare și programele operaționale prin care se va face absorbția fondurilor UE.
Până în prezent, 12 state-membre, printre care Polonia, Slovacia, Estonia, Letonia, au depus proiectele de acord de parteneriat la Comisia Europeană.