Ucraina cere ca acordul privind cerealele din Marea Neagră să se extindă și la alte produse

Ucraina cere ca acordul privind cerealele din Marea Neagră să se extindă și la alte produse
Ucraina cere ca acordul privind cerealele din Marea Neagră să se extindă și la alte produse, sursă foto: captură YT

Ucraina a cerut ca acordul care relaxează blocada impusă de Rusia exporturilor sale de cereale din Marea Neagră să fie extins și la alte produse, cum ar fi metalele, după prima utilizare cu succes a rutei, informează Reuters.

Mai mult de o duzină de nave care transportă cereale așteaptă să plece din porturile ucrainene

Taras Kachka, negociator comercial al Ucrainei și ministru adjunct al economiei, a declarat că speră că acordul dintre Ucraina și Rusia care permite reluarea traficului de cereale va rezista și a sugerat că acesta ar putea servi drept model pentru alte mărfuri, deoarece comercianții și exportatorii „testează mereu limitele”.

„Acest acord se referă la logistică, la circulația navelor prin Marea Neagră”, a spus el. „Care este diferența dintre cereale și minereul de fier?”.

Kachka a vorbit după ce nava Razoni cu destinația Liban, blocată la Odesa de când Rusia a început invazia completă a Ucrainei, și-a croit drum printre minele rusești și ucrainene așezate pe mare și a trecut de inspecțiile din Turcia.

Mai mult de o duzină de nave care transportă cereale așteaptă să plece din porturile ucrainene, în timp ce o altă navă se îndreaptă spre portul ucrainean Chornomorsk.

Conform acordului negociat de ONU și Turcia, Rusia a fost de acord să nu atace navele care transportă alimente și îngrășăminte atâta timp cât poate – împreună cu oficiali din Ucraina, Rusia, Turcia și ONU – să inspecteze navele într-o locație din strâmtoarea Bosfor.

Aproximativ 20 de milioane de tone de grâu, porumb și alte cereale blocate în Ucraina ar putea ajunge pe piețele globale

Ucraina este al cincilea exportator de grâu din lume, iar unele țări vulnerabile, precum Libanul, Siria și Somalia, depind de ea pentru majoritatea importurilor de grâu.

Reluarea provizorie a rutei comerciale pe Marea Neagră a ridicat speranța că aproximativ 20 de milioane de tone de grâu, porumb și alte cereale blocate în Ucraina ar putea ajunge pe piețele globale și ar putea aduce venituri agricultorilor ucraineni înainte de sezonul de însămânțare.

Foto: Pixabay.

Mykhailo Podolyak, un consilier principal al președintelui ucrainean Volodymyr Zelensky, a declarat că acordul va rezista probabil „pentru o perioadă de timp”, atât timp cât va servi și intereselor economice ale Rusiei.

„Mi se pare că aceste caravane [maritime] vor merge o perioadă de timp înainte și înapoi, în paralel cu caravanele rusești, care sunt și ele dornice să își expedieze cerealele”, a spus el. Dar el a avertizat: „Rusia va căuta o modalitate de a bloca din nou toate acestea. Acesta este scenariul meu pesimist și optimist pus cap la cap”.

Din cauza războiului produsele ucrainene nu mai sunt competitive pe piața mondială

Rusia a salutat acordul. „Nu este vorba de un mecanism punctual, ci de un mecanism menit să asigure exportul cerealelor care s-au acumulat în aceste porturi”, a declarat joi purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov. „Prin urmare, sperăm că acest mecanism va continua să funcționeze la fel de eficient”.

Oleg Ustenko, consilier economic al lui Zelenskyy, a declarat că ridicarea blocadei ar putea ajuta la evitarea unei calamități economice. Înainte de război, majoritatea exporturilor ucrainene tranzitau Marea Neagră, a estimat el.

Cu toate acestea, creșterea postbelică a costurilor logistice care rezultă din eforturile de redirecționare a exporturilor pe calea ferată sau pe șosea a făcut ca produsele ucrainene să nu mai fie competitive pe piața mondială, a adăugat el.

Oleg Ustenko spune că Ucraina are nevoie de 9 miliarde de dolari lunar, sursă foto: captură YT

Singurul produs din semințe de floarea-soarelui pe care Kievul a reușit să îl exporte în mod constant de la izbucnirea războiului este uleiul de floarea-soarelui de calitate necomestibilă, aproximativ 300.000 de tone fiind transportate cu camioane pentru a fi amestecate în combustibili în Europa.

Luna trecută, țara a reușit să exporte aproximativ 3 milioane de tone de cereale prin intermediul drumurilor, căilor ferate și pe Dunăre, a declarat Kachka, adică mai puțin de jumătate din volumele exportate în principal prin Marea Neagră înainte de război.

Urmăriți B1TV.ro și pe