Investițiile în infrastructură constituie, în prezent, motorul dezvoltării României, fiind unul dintre angajamentele din programul de guvernare PSD. Numai în primul semestru al acestui an, 58 de miliarde de lei au avut drept destinație această componentă esențială pentru viitorul țării, iar acest lucru a avut ca efect direct și o dezvoltare fără precedent pentru multe dintre companiile românești de construcții.
Acestea au schimbat statutul de subcontractori și lucrează prin asocieri la proiectele majore de infrastructură. Din acest motiv, afacerile le-au crescut puternic în 2023. Și nu vorbim doar despre Spedition UMB, Tehnostrade și SA & PE Construct, companii controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, care domină topul rezultatelor financiare din acest sector. Creșteri semnificative au înregistrat și Concelex, Precon Transilvania și Retter.
Anul trecut, Concelex a trecut borna de 1,2 miliarde lei cifră de afaceri, de la 526 milioane lei în 2022. Un contract important pe care compania îl are în derulare este construcția Centurii Bârlad pe traseul DN 24 Tișița – Vama Albița, care a ajuns la un grad de execuție de 95%.
Precon Transilvania, care face parte din Selina Grup, care cuprinde mai multe companii de construcție, a înregistrat o creștere de 700% a afacerilor, de la 33 milioane lei în 2022 la 265 milioane lei în 2023. Printr-un contract semnat la jumătatea lunii martie, constructorul se ocupă de lotul Chiribiș-Biharia (29 km) al Autostrăzii Transilvania. Durata contractului este de 24 de luni, cu 6 luni alocate etapei de proiectare și 18 pentru execuție.
În cazul Retter, cifra de afaceri a crescut de la 65,7 milioane lei în 2022 la 237,7 milioane lei în 2023. Și profitul net a crescut major: de la 6,7 milioane lei în 2022 la 23,7 milioane lei. Compania lucrează alături de Pizzarotti (lider) pe lotul 1 din Autostrada A0 București Nord, dar și la primul lot din Autostrada Moldovei A7, Ploiești-Mizil (21 km.), care ar urma să fie inaugurat în toamna 2024.
Peste 1900 de proiecte în desfășurare în România în 2024
Cu accentul pus pe mobilitatea sustenabilă și conectivitatea regională, Guvernul condus de Marcel Ciolacu a făcut o prioritate din marile proiecte de infrastructură. Potrivit unei analize realizate cu ajutorul Victa.ro, singura asistentă virtuală de ofertare la șantiere, de la începutul anului 2024 sunt în derulare 1906 de proiecte de infrastructură rutieră în diverse stadii de evoluție.
Sunt incluse aici proiecte prioritizate pentru finalizarea rețelei primare de transport a României precum Loturile 1,4 și 5 ale Autostrăzii Sibiu-Pitești, A0 București-Sud și proiectele conexe, Drum de mare viteză Pitești-Craiova, Autostrada Transilvania, Loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Pitești-Sibiu, Centura București și drumuri de conectivitate, Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni).
Executivul a alocat un buget de 137.05 miliarde de lei pentru 1891 dintre aceste proiecte, în timp ce 13 proiecte sunt investiții private, distribuite în mai multe județe precum Satu Mare, Sălaj, Suceava, Bistrița-Năsăud, Bacău, Arad, Hunedoara, Sibiu, Prahova, Dâmbovița și Teleorman. De asemenea, se remarcă și două investiții public-private în județul Brașov.
PSD a transformat investițiile în infrastructură în motorul creșterii economice
De la preluarea mandatului la șefia Guvernului, Marcel Ciolacu a reușit să mobilizeze resursele țării pentru investiții ce au atins un nivel fără precedent pentru ultimii 5 ani. În 2023, valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro, iar cele prognozate pentru anul în curs sunt cu 20% mai mari decât anul trecut.
În 2024 sunt prevăzute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene, ceea ce reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. România se apropie astfel de ținta de 10% din PIB, anunțată de Premierul Ciolacu încă din mai 2023.
În 2023, conform CNAIR, bugetul de 12,7 mld. lei, a fost utilizat în totalitate pentru modernizarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere, în timp ce absorbţia fondurilor europene pentru construcţia de noi obiective a ajuns la 114,64%.
PSD este partidul care introduce în România salariul minim european, are cei mai mulți primari și președinți de Consilii Județene campioni ai proiectelor cu bani de la Comisia Europeană și a reușit, în actuala guvernare, să ducă absorbția de fonduri europene la peste 97%.
Material susținut de PSD