Deputatul PNL George Tuță a anunțat că joi a fost adoptată legea prin care se interzice instituțiilor publice din România să solicite dosar cu șină sau orice alt obiect de papetărie pentru furnizarea unui serviciu public.
Potrivit liberalului, instituțiile publice nu vor putea să perceapă nici taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor menționate.
Legea va intra în vigoare la 180 de zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial.
George Tuță (PNL) spune că, în curând, dosarul cu şină va deveni istorie
Deputatul PNL susține că grupul liberalilor „susţine orice demers de simplificare la nivelul administraţiei centrale şi locale”.
„Este modelul de gândire liberală pe care mereu ni l-am asumat. Propunerea colegului Sebastian Burduja de a extinde şi la nivelul entităţilor de utilitate publică reprezintă un pas de normalitate. Am depus, însă, un amendament care să ne aducă mai aproape de proceduri mai eficiente în folosul cetăţenilor. Vă propun astăzi să eliminăm împreună din arsenalul de instrumente birocratice dosarul cu şină. Un simbol al relaţiei inegale dintre stat şi cetăţean. Dosarul cu şină trebuie să dispară!”, a declarat George Tuță.
„Șina înseamnă libertatea nelegitimă a statului de a solicita orice act, util sau nu, la orice moment şi fără explicaţii. Două lamele de tablă închid şi deschid universul birocraţiei româneşti de zeci de ani de zile. Dosarul cu şină trebuie să dispară împreună cu tot ceea ce înseamnă el la nivelul administraţiei, al comunităţii şi, de ce nu?, al metaforei. Categoric, interzicerea dosarului cu şină nu va rezolva instantaneu problemele de fond… chiar de mentalităţi”, a continuat el.
„Va trebui să mergem mai adânc, la cauze, şi va trebui să găsim soluţii actuale. Eroarea pe care am face-o ar fi să găsim soluţii-înlocuitor. Lucrul bun pe care va trebui să îl realizăm cât mai curând este cel al regândirii întregii platforme digitale unde se petrec interacţiunile dintre stat şi cetăţean. Votul de azi va consfinţi trimiterea la reciclare a cartonului şi a fierului din dosar, dar, mai mult decât atât, va avea semnificaţia faptului că suntem pregătiţi să ne despărţim de evul mediu birocratic care descurajează orice orizont de dezvoltare”, a mai spus liberalul.
Principalele prevederi ale Legii privind modificarea și completarea OUG 41/2016 sunt:
- Instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu şină, precum şi niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie;
- Prevederile se aplică şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcţii publice, precum şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziţii publice;
- Instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevăzute mai sus.
- Instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, au obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic, definit de Hotărârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea şi funcţionarea Punctului de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării în format electronic de către beneficiar.
- Instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condiţiile prevăzute de reglementările legale privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal. Toate instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, au obligaţia să publice o adresă de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei după cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic şi pe pagina proprie de internet.
- Fiecare instituţie publică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale sau locale, precum şi persoana juridică de drept privat care, potrivit legii, a obţinut statut de utilitate publică sau este autorizată să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, este obligată să elimine cerinţa de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către funcţionarul competent.
- Se interzice instituţiilor publice, organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituţii publice, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obţinut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.