PSD își continuă politica de investiții masive în infrastructura de transport, alocând 1,85 miliarde de lei pentru finanțarea proiectelor europene. Pentru anul acesta, Guvernul condus de Marcel Ciolacu prevede ca peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene să fie alocate lucrărilor de infrastructură publică, adică echivalentul a 7,2% din PIB.
”Alocăm 1,85 miliarde lei în vederea finanțării proiectelor europene din domeniul transporturilor. Sunt toate proiectele majore incluse aici: Autostrada Sibiu – Pitești, Centura Capitalei, Drumul Expres Pitești-Craiova, Autostrada Transilvania, Autostrada Târgu Mureș – Iași. În plus, suplimentăm cu 840 de milioane de lei bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru liniile de metrou din București și Cluj, ambele jaloane în PNRR”, a declarat Marcel Ciolacu la începutul ședinței de guvern.
Executivul continuă astfel șirul investițiilor în infrastructură, motorul de dezvoltare economică a României. Până la sfârșitul lunii martie 2024, cheltuielile pentru investiții au ajuns la 22,50 miliarde de lei, o creștere de 1,7 ori față de aceeași perioadă a anului trecut. Acest lucru subliniază angajamentul Guvernului condus de Marcel Ciolacu de a investi masiv în infrastructura națională, în special în domeniul transporturilor.
Alocarea de fonduri pentru Ministerul Transporturilor a crescut cu aproape 30% față de anul trecut, atingând un nou record. În 2023, România a inaugurat aproximativ 80 km de drum de mare viteză, depășind pragul de 1.000 km de autostrăzi și drumuri expres.
În 2024, se preconizează inaugurarea a încă 190 km de drumuri rapide, printre cele mai așteptate fiind tronsoanele din Autostrada A7, de la Ploiești la Focșani, și Drumul Expres Galați-Brăila.
PSD este partidul care introduce în România salariul minim european, are cei mai mulți primari și președinți de Consilii Județene campioni ai proiectelor cu bani de la Comisia Europeană și a reușit, în actuala guvernare, să ducă absorbția de fonduri europene la peste 97%.
Creștere importantă a investițiilor în infrastructura de transport
În 2023, investițiile totale în România au atins aproximativ 190 miliarde de lei, o creștere de 16,6% comparativ cu 2022, potrivit Institutului Național de Statistică. Aceasta a marcat o premieră pentru țara noastră, unde creștere economică s-a bazat pe investiții, cu o alocare de 12% din PIB.
Efectele pozitive ale atragerii fondurilor europene sunt evidente. Volumul lucrărilor de construcții a crescut cu peste 25% în decembrie 2023 față de aceeași perioadă a anului precedent. Construcțiile inginerești, în special infrastructura de transport, au înregistrat o creștere semnificativă de 43%, datorită fondurilor din PNRR sub formă de împrumuturi.
Execuția bugetară din ianuarie 2024 arată că lucrările intense pe șantiere absorb sume semnificative de bani, atât din bugetul național, cât și din împrumuturi. Ministerul Transporturilor a cheltuit peste 370 de milioane de lei în ianuarie pentru lucrările de infrastructură feroviară și rutieră, folosind împrumuturile din PNRR.
Guvernul PSD continuă să aloce fonduri uriașe pentru a menține ritmul investițiilor în infrastructura de transport, reflectând un angajament solid față de dezvoltarea economică și modernizarea României. Creșterea semnificativă a cheltuielilor pentru investiții și atragerea fondurilor europene subliniază determinarea guvernului de a îmbunătăți infrastructura de transport a țării.