Creșterea continuă a vânzărilor de SUV-uri la nivel mondial a împins emisiile de gaze care duc la încălzirea climei la aproape 1 miliard de tone de dioxid de carbon în 2022, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Cele 330 de milioane de vehicule utilitare sport de pe șosele au produs anul trecut emisii echivalente cu emisiile naționale combinate ale Regatului Unit și Germaniei. Dacă SUV-urile ar fi o țară, s-ar clasa pe locul șase în topul celor mai poluante din lume, arată The Guardian.
Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice sunt din ce în ce mai îngrijorați de impactul SUV-urilor asupra mediului. Grupul de activiști Tyre Extinguishers a declarat că a dezumflat anvelopele a sute de SUV-uri din Europa luni seară, în ajunul primei aniversări a campaniei sale.
Vehiculele sunt mai mari și mai grele decât mașinile obișnuite și consumă în medie cu 20% mai mult combustibil. Numărul crescut de SUV-uri din 2022 a fost responsabil pentru o treime din creșterea cererii globale de petrol.
Achizițiile de SUV-uri au crescut vertiginos în ultimii ani, trecând de la 20% din mașinile noi în 2012 la 46% din totalul mașinilor anul trecut, potrivit AIE.
Creșterea a continuat și în 2022, include creșteri semnificative în SUA, India și Europa, în ciuda faptului că numărul total de mașini vândute a scăzut ușor.
SUV-urile produc anual 700 de mega tone de CO2, adică aproximativ întreaga producție a Regatului Unit și a Țărilor de Jos la un loc.
Cei de la Tyre Extinguishers au declarat că doresc „interzicerea SUV-urilor în zonele urbane, taxe de poluare pentru a impozita SUV-urile până la dispariție și investiții masive în transportul public gratuit și complet”.
Vânzările de mașini electrice au crescut vertiginos în 2022, a declarat AIE, crescând cu 60% față de 2021, la peste 10 milioane de vehicule. Cu toate acestea, au fost vândute 29 de milioane de SUV-uri non-electrice.