Cererea de plată numărul 4 din PNRR, care ar trebui depusă în luna iunie, va include reforma fiscală prevăzută și în planul fiscal, dar și un jalon privind taxarea mijloacelor de transport poluante, o măsură similară cu taxele auto din trecut și cu un impact potențial ridicat, având în vedere cât de multe mașini vechi sunt înmatriculate în România, potrivit Profit.
Mihai Bordeanu, director Dacia România, propune un mod de taxare a mașinilor vechi și poluante De ce este important Guvernul a mai introdus o taxă auto, transformată ulterior în timbru de mediu, în Guvernul Tăriceanu, pe care a fost însă obligată ulterior, de Curtea Europeană de Justiție, să o restituie integral șoferilor, chiar și după ce forma taxei a fost schimbată de guverne de trei ori.
Impactul bugetar pentru restituirea tuturor acestor taxe a fost de 6,5 miliarde lei.
Date despre vechimea mașinilor deținute de români sunt disponibile aici. Reforma fiscală, care presupune ca Banca Mondială să prezinte Guvernului scenarii de măsuri fiscale iar acestea să fie adoptate, este parte din cererea de plată numărul 4 și din planul fiscal, unde termenele de plată sunt menționate clar, arată acum, într-un interviu pentru Profit.ro, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.
Dacă cererea de plată 4 nu este depusă, circa 20 de miliarde de euro din PNRR vor fi blocate. Înainte de a trece la cererea de plată numărul 4, însă, România trebuie să rezolve o serie de probleme majore legate de cererea de plată numărul 3.
Trebuie precizat că mesajele primite din partea guvernanților sunt că orice modificări fiscale vor avea loc după dezbateri cu mediul de afaceri și că în acest an obiectivul este de a atinge obiectivele de deficit bugetar în principal prin controlul cheltuielilor. Cum se încadrează această abordare cu prevederile din PNRR, rămâne de văzut.
„Așa sună angajamentul. Probabil să fie gata că intră în vigoare cu 1 ianuarie 2026. Noi avem un plan fiscal unde scrie negru pe alb termenul pe care îl avem. Avem o cerere de plată 4 unde scrie, de asemenea, negru pe alb, termenul pe care îl avem. Dacă nu putem depune cererea de plată 4, nici pe celelalte nu le mai putem depune, deci teoretic blocăm 20 de miliarde de euro”, a declarat ministrul referitor la reforma fiscală.