Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății și Președintele Societății Române de Microbiologie, consideră că ar trebui o simulare a începerii noului an școlar, în plina pandemie de coronavirus. De asemenea, acesta a mărturisit că nu știe cum vor funcționa separatoarele de plexiglas în cazul copiilor mici.
Reprezentantul României la OMS consideră că ar trebui o simulare a începerii anului școlar pentru a putea fi luată, în acest sens, o decizie într-adevăr utilă în prevenirea infecției de SARS-CoV-2 și pentru a evita alte complicații.
„Cred că cea mai bună idee, pentru o decizie care să fie într-adevăr utilă în prevenirea infecției și pentru a evita alte complicații, ar fi o simulare: cum funcționează o astfel de clasă, să vedem cum se comportă copiii. Putem încerca o zi, două, se pot găsi copii care să fie aduși de părinți, eventual pe bază de voluntariat, și să vedem cum funcționează o astfel de clasă, cum suportă copiii masca timp de 4-5 ore, care sunt elementele care ar putea să apară, pentru că sunt lucruri la care pur și simplu nu ne gândim în acest moment, dar dacă facem o simulare, putem să vedem care sunt punctele slabe, putem să intervenim, să renunțăm, poate, la anumite lucruri pe care le hotărâm acum, pentru că e de preferat să facem lucrurile bine înainte de începerea anului școlar”, a spus profesorul Alexandru Rafila la Digi24.
Acesta a mai afirmat că în aceste săptămâni cât au mai rămas până la începerea școlii, această simulare ar putea să fie făcută deja, ”ca să se poată lua o decizie care să apere și sănătatea publică, pe de o parte, dar să facă posibilă și desfășurarea corespunzătoare a procesului didactic”.
El consideră că dacă va fi adoptat un act normativ și se constată ulterior că anumite prevederi ale lui sunt inaplicabile sau mai puțin aplicabile, va fi o problemă și ”cred că mai avem doar un foarte scurt răgaz”.
Rafila a mai afirmat că nu știe cum va funcționa un sistem cu separatoare de plexiglas, mai ales în cazul copiilor mici.
„În primul rând, dacă vrem să diminuăm riscul de transmitere, grupurile de copii care se află în același timp într-o incintă ar trebui să fie mai mici. Înțeleg că acest lucru este mai greu de obținut, sunt clase, știți bine, de 35 – 40 de copii, care ar trebui să funcționeze în același spațiu în care au funcționat și până acum și în același interval de timp și atunci probabil că a existat o gândire cum să facem să diminuăm riscul de transmitere a infecției. Eu nu știu cum va funcționa un astfel de sistem cu separatoare de plexiglas, mai ales că discutăm de copii mici, care se pot împiedica de aceste separatoare atunci când se mișcă prin clasă”, a precizat profesorul.
El a mai declarat că „presupunem că mai există și pauze în care ei mai intră și ies și lucrul ăsta trebuie să se facă cu ușurință, atenție, și acesta este un element, adică nu trebuie în niciun fel îngreunată circulația în clasă”.
Reamintim că Alexandru Rafila a declarat, duminică seară, că, după începerea anului școlar, portul măștii ar trebui regândit, iar copiii ar putea purta măștile chiar și în casă, atunci când interacționează cu bătrânii.
Pe de altă parte, premierul Ludovic Orban a calificat drept „o prostie” propunerea ca odată cu începerea școlii, masca de protecție să fie purtată și acasă, în familiile în care există un copil și un bătrân.
”Nu putem să impunem o astfel de regulă, ceea ce se întâmplă într-o familie depinde de familia respectivă. Am mai auzit prostia asta, s-a și făcut o campanie de către PSD că Guvernul vrea să introducă obligația purtării măștii în familie. Asta este o prosite. Niciodată un guvern nu poate să impună așa ceva”, a spus, luni, Ludovic Orban.