ANPC: 94 de controale la furnizori de energie și gaze. Au fost date amenzi de 645.000 lei. Facturile eronate vor fi recalculate

ANPC: 94 de controale la furnizori de energie și gaze. Au fost date amenzi de 645.000 lei. Facturile eronate vor fi recalculate
Amenzi uriașe pentru magazinele Penny și Mega Image din Ilfov și București. Foto: Inquam Photos/Alexandra Pandrea

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a efectuat 94 de controale la companii furnizoare de energie electrică şi gaze, în urma cărora a aplicat amenzi de 645.000 lei. Facturile care nu au fost întocmite cu respectarea legii vor trebui refăcute.

ANPC, amenzi la furnizorii de energie și gaze

ANPC a anunțat că există un Comandament pentru Energie înființat special pentru a verifica modul în care furnizorii de energie electrică şi gaze naturale au respectat legislaţia în calcularea facturilor. Până acum inspectorii au primit peste 300 de reclamații.

Comisarii ANPC au finalizat 94 de acţiuni de control în toată ţară și au în derulare alte 100. Până acum au fost date sancţiuni contravenţionale în valoare de 645.000 lei și au fost emise patru propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii. Toate facturile greșite trebuie recalculate.

De exemplu, la Electrica Furnizare s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu se cuprinseseră conceptele de compensare/plafonare. Toate vor fi recalculate conform legislației.

Neregulile găsite de ANPC la furnizorii de energie și gaze

Comandamentul pentru Energie își va continua activitatea de control până pe 31 martie 2020.

Consumatorii pot depune o reclamaţie online sau în scris (prin poştă sau predare personală la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor, ale căror adrese sunt pe site-ul www.anpc.gov.ro). De asemenea, ei au la dispoziție 021.307.67.89, număr cu tarif normal, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00, și adresa de mail [email protected]

Abaterile constatate până acum de către comisarii ANPC:

  • nu a fost aplicată plafonarea şi compensarea preţurilor conform OUG118/2021 începând cu  01.11.2021
  • tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referinţă, inclusiv marja de 10%
  • informările privind compensarea facturilor de energie electrica şi gaze naturale, transmise clienţilor, nu conţin elementele din care este compus preţul la care se aplică compensarea
  • nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor,
  • nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenţilor de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică şi gaze naturale, punând consumatorii în situaţia de a nu cunoaşte statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.
  • contractele emise nu conţin preţul serviciilor din preţul gazului, doar preţul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate
  • diferenţe de preţ între 2 notificări privind preţul emis de operatorul economic unui consummator
  • împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuţiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns;
  • procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preţ au fost primite de consumatori;
  • practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative
  • furnizarea de energie electrică, fără licenţă
  • nerespectarea termenului de facturare şi facturarea comasată pe două luni.
Urmăriți B1TV.ro și pe