Mircea Miclea, psiholog și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a declarat că salariile profesorilor ar trebui mărite substanțial, dar nu oricum, ci în funcție de prestația didactică. De asemenea, profesorii ar trebui să devină angajații școlii, așa încât unitățile de învățământ să-i poată angaja pe cei buni și să-i dea afară pe cei slabi. Toate acestea ar trebui făcute simultan pentru a ajunge la un act de educație de calitate.
Totodată, Miclea a criticat sindicatele, pentru că au reacționat abia acum, nu când guvernanții au anunțat bugetul pentru educație la un minim istoric, dar și pe politicieni, pentru că sunt ipocriți când pretind că le pasă de educație.
Declarațiile au fost făcute pentru Edupedu.ro, în contextul în care principalele trei federații sindicale din învățământ au anunțat grevă generală din 22 mai, pe termen nelimitat, principalele revendicări având legătură cu nivelul de sporuri și de salarizare.
Mircea Miclea a declarat întâi că susține „clar mărirea substanțială a salariilor”, dar ea trebuie să se facă într-un fel anume, așa încât să crească și calitatea predării.
În primul rând, „salarizarea trebuie făcută diferențiat, în funcție de prestația didactică. În mod cert se pot găsi metrici, adică metode de evaluare corectă a prestației didactice, astfel încât să se poată face o salarizare diferențiată în funcție de prestația didactică. Altfel, o creștere uniformizantă a salarizării nu va stimula calitatea educației. Vor fi mai mulți bani pentru profesori, dar nu neapărat o mai bună calitate a predării”.
De asemenea, a mai spus Miclea, profesorii trebuie să devină angajații școlii, „astfel încât școala să fie cea care îi angajează și tot școala să fie cea care îi concediază, dacă nu prestează activități de calitate”.
„Concomitent, trebuie abordate toate aceste trei măsuri: creșterea salarială, dar salarizare difențiată și angajare la nivelul școlii, astfel încât școala să îi poată angaja pe cei buni și să îi de afară pe cei slabi”, a punctat Miclea, în interviul pentru Edupedu.ro.
Acesta a mai susținut că sindicaliștii din educație au reacționat cu întârziere: „Ei au știut și cât de mare este inflația și cât de puțin s-a alocat din PIB, cel mai scăzut procent din ’90 încoace, și totuși nu au protestat. Atunci trebuia să protesteze. Erau și mai credibili și ar fi adăugat și mai multă coeziune, pentru că ar fi atras atenția asupra subfinanțării din educație”.
Mircea Miclea a ținut apoi să remarce „ipocrizia politicienilor”: „În primul rând a președintelui și a ministrului Educației, care la rândul lor au acceptat cea mai mică alocare din PIB pentru educație, deși pe toate canalele susțin că educația este prioritate națională. Din nou, o ipocrizie crasă pe care acum o poate vedea toată lumea”.