Primăria Sectorului 4 a anunțat că experţii care au analizat Planşeul Unirii au adus noi completări expertizelor tehnice privind starea structurii, constantând că anumite zone ale acesteia sunt „pericol public” pentru circulaţia rutieră şi cea pietonală. În lipsa unor lucrări de urgență, mai avertizează specialiștii citați de Primăria Sectorului 4, respectivele plăci de beton ar putea cădea și ucide oameni.
„Conform celui mai recent punct de vedere întocmit de specialişti, în lipsa unor lucrări de intervenţie executate în regim de urgenţă, anumite zone ale planşeului Unirii ar putea cădea şi ar putea produce pierderi de vieţi omeneşti”, a transmis Primăria Sectorului 4, într-un comunicat.
În documentul experților, citați de Primărie, se arată că „unele zone din planşeul podului peste râul Dâmboviţa se constituie în ceea ce se poate numi ‘pericol public’, întrucât cedarea lor poate conduce la pierderi de vieţi omeneşti”.
Specialiștii spun că zona critică e în apropierea intersecţiei cu pasajul subteran Unirii, unde există „două fundaţii care prezintă toate caracteristicile unor ruperi de material”.
„În această zonă, care se află şi sub o zonă intens circulată, cedarea completă a acestor fundaţii va antrena colapsul structurii în zona respectivă, spre deosebire de celelalte zone în care cedări ale antretoazelor şi/sau plăcii de beton dintre grinzile principale, deşi pot conduce la accidente cu consecinţe deosebit de grave, nu vor conduce totuşi la colapsul general al structurii”, explică specialiștii.
Ei mai susțin că „situaţia se poate înrăutăţi şi mai mult” din cauza infiltrațiilor printre elementele constructive degradate ale planşeului. Dacă aceste infiltrații nu vor fi stopate, avertizează experții, ele „ar putea afecta inclusiv fundaţiile clădirilor din zona adiacentă” Planşeului Unirii
„Consecinţele unor astfel de cedări sau chiar numai slăbiri ale terenului de fundare considerăm că sunt evidente, mai ales că Bucureştiul se află într-o zonă seismică majoră. (…) Deşi nu se poate afirma că întreg planşeul Unirii se poate constitui într-o zonă cu potenţial de pericol public, anumite zone din acesta cu siguranţă se pot încadra în această categorie şi, în plus, posibilitatea existenţei infiltraţiilor pe lungimea acestuia poate conduce totuşi la ideea că întreg ansamblul podului peste râul Dâmboviţa la Unirii este în mod indirect un pericol public la siguranţa clădirilor din zonă”, mai susțin experții citați de Primăria Sectorului 4.
Amintim că, recent, Nicuşor Dan, primarul general al Capitalei, a declarat că va elibera autorizaţia de construire în cazul Planşeului Unirii, după ce Primăria Sectorului 4 va depune toate avizele impuse de lege: „Voi elibera autorizaţia de construire după ce Primăria Sectorului 4 va depune toate avizele solicitate, întocmai cum prevede legea. Am dat termen până vineri, 27 septembrie, funcţionarilor din Primărie să facă o verificare a avizelor depuse până la această oră”.
„Din toate expertizele tehnice analizate rezultă clar nevoia de consolidare a planşeului, însă niciunul dintre documente nu justifică eliberarea în regim de urgenţă a autorizaţiei”, a mai afirmat Nicuşor Dan.
De asemenea, primarul general, într-o intervenție pentru B1 TV, a citat alți specialiști: „Noi avem niște specialiști acreditați în România, specializați pe tipul ăsta de structuri de rezistență, de poduri. E un normativ și specialiștii care au semnătura, când fac o expertiză, le încadrează în clase de risc sau de satisfacție. Sunt 5 clase: 1 e cea mai bună, 5 e cea mai rea, 4 se numește ”nesatisfăcător”. În București avem acest planșeu Unirii care e clasa 4 și mai avem trei poduri care sunt clasa 5, mai rău – pasajul de la Obor, Lujerului și Podul Băneasa. Deci nu e așa grav cum pare din toate comunicările astea publice. Bineînțeles că sunt fisuri, e o structură care s-a făcut în anii 30, betonul se mănâncă într-un mediu umed, dar nu e un pricol așa mare”.
Săptămâna trecută, Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă a dispus ca instituţiile abilitate să emită cu celeritate avizele şi autorizaţiile necesare pentru demararea lucrărilor de consolidare şi reabilitare la Planşeul Unirii.