De ceva vreme, România a început să furnizeze tot mai multă forță de muncă specializată în transporturi periculoase, pe mările și oceanele lumii, mai ales de când sancțiunile militare din Ucraina au redus exporturile de gaze din Rusia, potrivit stirileprotv.ro.
Având în vedere că exporturilor de gaze sunt reduse, companiile au fost nevoite să cumpere gaz din Statele Unite, Japonia și China și să-l aducă în Europa la bordul unor nave de mari dimensiuni.
Așadar, românii sunt recrutați încă din facultate, iar salariile medii sunt de zece mii de dolari, însă, în cazul unui comandant de navă, acesta are șanse să ia chiar dublu.
Este și cazul lui Radu din Sulina. În vârstă de 36 de ani, bărbatul este șef mecanic pe o navă care transportă gaz natural lichefiat, nave cunoscute cu acronimul englezesc LNG. De când au fost blocate exporturile de gaze din Rusia, inclusiv nava lui și-a schimbat rutele.
„Din cauza acestor sancțiuni, navele respective trebuie să meargă spre alte destinații pentru a transporta gaz. În principal, din SUA spre Europa”, a declarat Radu Dimitru, șef mecanic al unei nave LNG.
Și Cristian Tătaru este ofițer 2 pe o navă care transportă gaze naturale lichefiate. Tânărul în vârstă de 29 de ani, a fost recrutat de o companie internațională încă din vremea studenției.
„Am fost în absolut toate zonele. Rutele principale din SUA se încarcă pentru Europa sau se mai descarcă și prin ASIA, Bangladesh, China, dar și Australia”, a transmis Cristian Tătaru, ofițer 2 pe o navă LNG.
„Acum când se caută toate soluțiile pentru aprovizionarea cu gaz, nu mai contează costurile, important este ca acest gaz să existe. Din cauza asta se suportă și transporturi care nu sunt ieftine, se suportă salarii care nu sunt mici, e o întreagă industrie tractată de nevoia mondială”, a susținut Cornel Panait, președintele Senatului „Universitatea Maritimă Constanța”.
Persoanele care lucrează pe astfel de nave, trebuie să fie calificate pentru transportul maritim, adică să fi terminat cursurile unui institut specializat. După care urmează o pregătire separată pentru transporturi periculoase, iar cursurile costă între 600 și o mie de euro.
Se pare România este și unul dintre cele mai ieftine centre din Europa, unde sunt pregătiți acești specialiști.
„Este un trend care este prezent în toată Europa de Est, cred că doar bulgarii mai au câteva cursuri care sunt mai ieftine ca ale noastre”, a spus Ciprian Plăcintă, director de dezvoltare al CERONAV.
„Am avut o experiență pe containere, am fost plecat în voiaj șase luni, dar intenționez să mă transfer pe partea de LNG-uri, pentru că acum consider că asta este viitorul, toată lumea migrează către acest capitol”, a declarat Liviu Ceapă, student la Universitatea Maritimă Constanța.
„Salariile sunt, cu siguranță, cele mai bune de pe piață, pentru acest tip de nave”, a mai specificat Bianca Burlacu, managerul unei firme de recrutare, potrivit sursei citate.