John Bolton, noul consilier pe probleme de securitate naționalăal lui Donald Trump, a colaborat cu firma de consultanţă Cambridge Analytica, potrivit jurnaliștilor de la The Guardian.
Bolton a fost implicat într-un experiment în care votanţilor americani le-au fost prezentate videoclipuri de pe YouTube, în funcţie de profilul lor „psihografic”.
Scopul era acela de a se afla cum rezonau diferite reclame electorale cu un electorat compus din mai multe tipuri de personalitate.
Jurnaliștii britanici au obținut emailuri în care sunt prezentate detaliile proiectului.
Într-unul dintre emailuri, care se referă la colaborarea cu John Bolton Super Pac, comitetul de acţiune politică al lui John Bolton, Robert Murtfeld, un director al Cambridge Analytica, precizează că sunt folosite „datele noastre psihografice pentru a crea reclame care sunt orientate către anumite persoane bazându-se pe personalităţile lor”.
Votanții au fost împărţiţi pe baza analizelor de personalitate efectuate de Cambridge Analytica în funcţie de cele cinci trăsături psihologice importante – deschidere, corectitudine, comunicativitate, capacitatea de a se face plăcut şi „neuroticismul”. Iar Bolton are atitudini diferite în videoclipuri, în funcţie de personalităţile acestora.
Potrivit purtătorului său de cuvânt,Garrett Marquis, Bolton nu cunoștea practicile Cambridge Analytica înaintea izbucnirii scandalului.
„Cu tot respectul faţă de acuzaţiile aduse, John Bolton Super Pac nu era la curent cu ce a făcut Cambridge Analytica până să se facă publice în presă acuzaţiile. Mai mult, John Bolton Super Pac nu a mai lucrat cu Cambridge Analytica din 2016”, a declaratGarrett Marquis.
Scandalul a izbucnit după ce mai multe instituții de presă au dezvăluit faptul că firmaCambridge Analytica, specializată în analizarea datelor online și implicată în campania preşedintelui SUA Donald Trump şi în cea pro-Brexit, a exploatat în scop electoral datele de peFacebooka peste 50 de milioane de cetăţeni americani. Un activist pentru transparenţă, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicaţiile The New York Times şi Observer că firma britanică, deţinută de miliardarul specializat în tranzacţii speculative, Robert Mercer, şi condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurileFacebooka milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării şi influenţării preferinţelor electorale. Astfel,Cambridge Analyticaa utilizat date sustrase în 2014 din conturileFacebookpentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate.
Facebooka decis suspendarea conturilor firmeiCambridge Analytica, al lui Christopher Wylie şi Aleksandr Kogan, un profesor ruso-american. FirmaCambridge Analyticaeste investigată în Marea Britanie de Parlament şi de autorităţile de reglementare sub acuzaţia unor activităţi ilegale în campania privind referendumul pe tema rămânerii în Uniunea Europeană.