Faptul că România este țara cu unul dintre cele mai slabe sisteme de educație din Europa este binecunoscut. Pe fondul pandemiei de COVID-19, acesta continuă să primească lovitură după lovitură, lăsând descoperite toate vulnerabilitățile. Printre acestea, lipsa unei infrastructuri care să fie în ton cu anul 2020, dar și analfabetismul digital al cadrelor didactice.
Învățământul a devenit neatrăgător pentru tineri. Principala cauză invocată de ani de zile, salariile foarte mici. Astfel, în baza concurenței extrem de slabe, au reușit să intre în sistem multe cadre didactice modest pregătite.
România este pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește utilizarea tehnologiei, potrivit unui studiu realizat în 2019. Aceste probleme devin alarmante în momentul în care intervin ca o barieră în procesul didactic.
Mulți profesori din România nu reușesc să susțină orele fie din cauza lipsei de conexiune la internet, a accesului la device-uri, o problemă cunoscută de luni de zile, valabilă în special pentru copiii din familii sărace. Alți profesori absenteazădin lipsade cunoaștere pentru utilizarea tehnologiei. În 2020, multe cadre didactice susțin faptul că nu știu să folosească un smartphone, un laptop sau o tabletă.Simion Hăncescu, lider al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a confirmat probleme din sistem.
Practic, în 8 luni de zile, unii profesori susțin că nu au învățat să folosească smartphone-ul nici instruiți, nici individual.
„Treaba asta trebuia rezolvată de minister, cu cursul de formare. Cine a fost pregătit pentru a preda online? Sunt 8 luni de zile de când a început pandemia, deci era timp suficient pentru organizarea acestor cursuri”, a declarat Simion Hăncescu pentru B1.ro.
De asemenea, liderul sindical subliniază și problemele legate de lipsa echipamentelor. Profesorii care nu pot susține lecțiile onlinetrebuie să meargă acasă la elevi, spune Hăncescu.
„Situația cu echipamentele este dezastruoasă. Niciun profesor nu a primit vreun echipament. Legea este din iulie în Monitor și niciun leu nu s-a alocat pentru laptopuripentru profesori.
Fiecare lucrează cu ce poate. Cu telefoane, cu tablete. Conform ministerului, pentru cei care nu au acces la tehnologie, profesorii trebuie să multiplice materialele și să meargă acasă la elevi. La Călărași de exemplu… Asta este România reală. Există familii cu 5-6 copii, care trăiesc cu venitul minim. Situația este mai gravă decât pare”, a declarat liderul FSLI pentru B1.ro.
Părinții sunt revoltați. Iulian Cristache, liderul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, atrage atenția asupra faptului că multe cadre didactice sunt protagoniștii unui complot: refuză să susțină orele online, chiar dacă au acces la tehnologie. Acest lucru se întâmplă inclusiv în Capitală.
„Oamenii sunt obișnuiți să primească banii fără să facă nimic și vor să-și bată joc de copiii noștri. Asta vor să facă unii dintre ei. Nu trebuie să facă nu știu ce demonstrație la calculator. Ei trebuie să stea în fața camerei web și să predea.
Este rea voință. Am discutat cu părinți. Am trimis sesizări la minister, doar că în momentul în care au spus că vor face vizite inopinate, au sărit profesorii că vor inspecții anunțate”, a declarat Cristache pentru B1.ro.