Istoria motocicletei, reînviată într-un garaj din Botoșani. Povestea unui colecționar

Istoria motocicletei, reînviată într-un garaj din Botoșani. Povestea unui colecționar
Foto: Captura Video.

Ovidiu Tofan, un botoșănean în vârstă de 60 de ani, recondiționează cu pasiune și pricepere motociclete și motorete din fostul bloc comunist în garajul său din Bucecea. Bărbatul adună toate modelele vechi și le readuce la viață, acumulând o colecție unică de motociclete din anii ’50, ’60, ’70 și ’80, care include modele celebre precum Mobra, IJ-uri, MZ-uri și Corobetz.

Pasiunea de jumătate de secol a unui botoșănean

„Este o pasiune de care nu am scăpat niciodată. Și, sincer, nici nu mi-aș dori să scap. Chiar dacă este costisitoare și uneori îmi răpește și liniștea nopții, mai ales dacă nu-mi iese ceva”, mărturisește botoșăneanul pentru Adevărul.

Ovidiu Tofan, un botoșănean care a lucrat ca șofer și mecanic, își dedică timpul liber recondiționării motocicletelor vechi din fostele țări comuniste într-un garaj vechi din Bucecea.

El caută motociclete abandonate sau scoase la vânzare și le aduce în garajul său, unde le readuce la viață prin munca sa atât din punct de vedere estetic, cât și funcțional.

Majoritatea motocicletelor provin din Rusia

Majoritatea motocicletelor din colecția botoșăneanului sunt modele rusești, care au fost populare în perioada comunistă din anii ’50 până în anii ’80. Pasiunea sa pentru motocicletele vechi este remarcabilă.

„De la capăt le fac. Totul. Motor, bucșe, lanț, telescoape, șa. Eu caut să mă apropii cât de mult de felul în care a fost aceea motoretă sau motocicletă. Nu doar să arate bine, ci și să funcționeze. Toate sunt funcționale. Este greu, pentru că trebuie să găsesc piese, fac la comandă anumite elemente de decor, șeile”, spune botoșăneanul.

Ovidiu Tofan este suficient de priceput să lucreze, inclusiv la strung, piese care lipsesc sau să adapteze unele existente, numai să pună pe picioare motocicletele vechi. Așa a ajuns să lucreze inclusiv la un Corobetz rusesc din 1958, dar și la un Carpați din anii ’60 sau celebrele Mobre din anii ’70, cu aproape toate variantele. Nu lipsesc nici IJ-urile, dar și alte modele întâlnite în țările comuniste.

„Pe unele le-am găsit la fier vechi aruncate. Le-am luat și am muncit la ele până le-am făcut ca noi. Nici noaptea nu am somn dacă ceva nu iese. Nu mă las până nu găsesc o soluție să fac acea motoretă să funcționeze”, mărturisește botoșăneanul.

Ovidiu Tofan este pasionat de motociclete de când era mic. „De la 10 ani sunt pasionat. Visam să am o motoretă”, spune botoșăneanul.

Urmăriți B1TV.ro și pe