Canalul Suez, blocat | Celulă de criză la ANSVSA: Ce măsuri au fost luate pentru asigurarea protecției animalelor din România de la bordul navelor de transport aflate în zonă

Canalul Suez, blocat | Celulă de criză la ANSVSA: Ce măsuri au fost luate pentru asigurarea protecției animalelor din România de la bordul navelor de transport aflate în zonă
Foto: hepta.ro/DPA Images / Samuel Mohsen

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor(ANSVSA) anunță că la nivelul instituției a fost creată o celulă de criză pentru a gestiona situația apărută după blocarea, pe 24 martie, a Canalului Suez, de ambarcațiunea eșuată Ever Given. Mai multe nave de transport, cu peste 130.000 de animale vii din România, sunt blocate în zonă, iar organizaţia Animals International avertizează că animalele riscă să moară de foame și de sete dacă situația nu va fi rezolvată în câteva zile.

Precizările ANSVSA cu privire la navele cu animale din România, aflate în zona Canalului Suez

În acest context, ANSVSA anunță, printr-un comunicat de presă, că ”s-au dispus mai multe măsuri, începând cu oprirea, din data de 24 martie, a autorizării navelor de transport pentru animale să părăsească România, dacă acestea trebuie să traverseze prin Canalul Suez”.

În ceea ce privește cele 11 nave încărcate cu animale din portul Constanța care trebuie să ajungă în state din Golful Persic, ANSVSA precizează că reprezentanții transportatorilor au transmis că niciuna dintre nave nu se află angrenată în Canalul Suez. Cinci dintre ambarcațiuni se află în Marea Egee, iar restul în Marea Mediterană, așteptând deblocaracanalului.

Totodată, reprezentanții transportatorilor ”au dat asigurări căla bordul navelor există suficientă hrană și apă pentru următoarele zileși că au identificat surse de suplimentare în cazul în care deblocarea canalului durează mai mult timp. (…) Se analizează și opțiunea debarcării animalelor în alte porturi, aflate în apropiere, în cazul în care situația o impune”, se arată în comunicatul citat.

ANSVSA mai precizează că, potrivitreglementărilor în vigoare, fiecăre navă de transport pentru animale se încarcă suplimentar cu 25% apă și furaje peste cantitatea estimată pentru durata călătoriei. Totodată, aceastea sunt dotate cu instalații de desalinizare, pentru a se asigura astfel apa potabilă necesară.

”Pentru a preveni îmbarcarea de noi transporturi de animale, care utilizează Canalul Suez ca rută de transport, până la deblocarea acestuia, au fost notificate Direcțiile Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor județene să informeze, în regim de urgență, operatorii economici care desfășoară activități de export de animale către țările din zona Golfului Persic, că acestea sunt temporar suspendate, până la deblocarea zonei.

Exporturile de animale din România se desfășoară în continuare, transporturile de animale care utilizează alte rute nu sunt afectate”, au mai transmis reprezentanții ANSVSA.

Când ar putea fi deblocat Canalul Suez

Ever Given, nava-container de 400 de metri lungime și peste 220.000 de tone, careeste blocată de cinci zileîn canalul Suez, a fost mișcată puțin sâmbătă, însă cei implicați în operațiune nu pot spune încă cu certitudine cât va dura până când canalul va fi eliberat.

„Nu putem exclude că ar putea dura săptămâni. Este ca o balenă uriașă”,a declaratPeter Berdowski, șeful unei companii olandeze care participă la operațiune.

Ultima oră