Marele vârf al inflației din ultimii trei ani este aproape depășit – iar economiștii creditează consumatorii americani pentru că i-au ajutat cu această evoluție.
Unele dintre cele mai mari companii din America, de la Amazon la Disney la Yum Brands, spun că clienții lor caută din ce în ce mai mult produse și servicii alternative mai ieftine, caută chilipiruri sau pur și simplu evită articolele pe care le consideră prea scumpe. Consumatorii nu reduc suficient pentru a provoca o recesiune economică. Mai degrabă, spun economiștii, par să revină la normele pre-pandemie, când majoritatea companiilor au simțit că nu pot crește prea mult prețurile fără a pierde afaceri, potrivit apnews.
„În timp ce inflația este în scădere, prețurile sunt încă ridicate și cred că consumatorii au ajuns la punctul în care pur și simplu nu o acceptă”, a declarat Tom Barkin, președintele Băncii Rezervei Federale din Richmond, săptămâna trecută, la o conferință de afaceri.
Un consumator mai sensibil la preț ajută la explicarea faptului că inflația a părut să scadă constant spre ținta de 2% a Rezervei Federale, punând capăt unei perioade de prețuri dureros de ridicate care au tensionat bugetele multor oameni și le-au întunecat perspectivele asupra economiei.
Acesta și-a asumat, de asemenea, un loc central în alegerile prezidențiale, inflația determinând mulți americani să se îngrijoreze cu privire la gestionarea economiei de către administrația Biden-Harris.
Reticența consumatorilor de a continua să plătească mai mult a forțat companiile să-și încetinească creșterile de preț – sau chiar să le reducă. Rezultatul este o răcire a presiunilor de inflație.
Luni, Rezerva Federală din New York a raportat că așteptările americanilor cu privire la cât vor cheltui în următoarele 12 luni au scăzut – la fel și perspectivele lor pentru inflație. Consumatorii se așteaptă ca cheltuielile lor să crească cu 4,9% în anul viitor, potrivit unui sondaj realizat de Fed din New York. Aceasta este cea mai scăzută astfel de citire din aprilie 2021, când inflația începea să crească.
Alți factori au contribuit, de asemenea, la controlul inflației, inclusiv vindecarea lanțurilor de aprovizionare, care a sporit disponibilitatea mașinilor, camioanelor, cărnii și mobilierului, printre altele, și ratele ridicate ale dobânzilor proiectate de Fed, care au încetinit vânzările de case, mașini. și electrocasnice și alte achiziții sensibile la rata dobânzii.
Totuși, o întrebare cheie acum este dacă cumpărătorii se vor retrage atât de mult încât să pună economia în pericol. Cheltuielile consumatorilor reprezintă mai mult de două treimi din activitatea economică. Având în vedere că piața muncii se răcește, o scădere a cheltuielilor ar putea să deraieze economia. Astfel de temeri au făcut ca prețurile acțiunilor să scadă în urmă cu o săptămână, deși piețele și-au revenit de atunci.