Google a câștigat procesul împotriva unei amenzi de 1,49 miliarde EUR din partea UE pentru blocarea agenților de publicitate rivali în căutarea online. UE a acuzat Google că a abuzat de dominația sa pe piață, restricționând rivalii terți să afișeze anunțuri ale motoarelor de căutare între 2006 și 2016, anunță BBC.
Comisia a declarat că va „reflecta asupra posibililor pași următori”, care ar putea include un recurs la instanța superioară a UE.
Google a salutat decizia: „Suntem încântați că instanța a recunoscut erorile în decizia inițială și a anulat amenda”, se arată într-un comunicat. „Vom analiza îndeaproape decizia completă”, a adăugat acesta.
Este un câștig rar pentru gigantul tehnologic, care a fost vizat de amenzi în valoare totală de 8,2 miliarde de euro între 2017 și 2019 din cauza încălcărilor antitrust.
Nu doar în Europa este sub presiunea afacerii sale foarte profitabile în domeniul tehnologiei publicitare.
La începutul acestei luni, Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie a constatat provizoriu că a folosit practici anticoncurențiale pentru a domina piața.
Guvernul SUA îl duce pe gigantul tehnologic în justiție pentru aceeași problemă, procurorii acuzând că societatea-mamă, Alphabet, operează ilegal un monopol pe piață.
Alphabet a susținut că dominația sa pe piață se datorează eficienței produselor sale. Acest caz se învârte în jurul produsului AdSense de la Google, care oferă reclame pe site-uri web – făcând din Google un broker pentru reclame.
Comisia a concluzionat că Google a abuzat de dominația sa pentru a împiedica site-urile web să folosească alți brokeri decât AdSense atunci când căutau reclame pentru paginile lor web.
A spus că firma a adăugat apoi alte clauze „restrictive” la contractele sale pentru a-și consolida dominația pe piață – și a considerat o amendă de 1,49 miliarde de euro o penalizare potrivită.
În hotărârea sa, Tribunalul UE a menținut majoritatea constatărilor Comisiei – dar a anulat decizia prin care Comisia a aplicat amenda.
Instanța a spus că Comisia nu a luat în considerare „toate circumstanțele relevante” referitoare la clauzele contractuale și la modul în care a definit piața.
Din acest motiv, a decis că Comisia nu a stabilit „un abuz de poziție dominantă”.