Rusia pare decisă să producă „ravagii de mediu” prin navigarea cu petroliere nepotrivite prin Marea Baltică, încălcând toate regulile maritime, a declarat ministrul suedez de externe.
Vorbind cu The Guardian în timpul primei sale vizite la Londra de când Suedia a devenit membru NATO, Tobias Billström a cerut noi reguli și mecanisme pentru a preveni îmbătrânirea și asigurarea flotei ruse care poate provoca o catastrofă ecologică.
Aproximativ jumătate din petrolul rusesc transportat pe mare trece prin Marea Baltică și apele daneze, deseori operând sub o proprietate necunoscută și folosind apele internaționale pentru a încerca să evite controlul.
Flota generează o sumă uriașă de venituri pentru Rusia, ocolind sancțiunile occidentale care încearcă să blocheze accesul la asigurări dacă Rusia vinde petrolul peste 60 de dolari pe baril. În practică, doar 20% din petrolul rusesc este vândut sub limita de preț.
Miniștrii de externe din cele opt grupări nordice-baltice de țări s-au întâlnit pe insula strategică Gotland în urmă cu două săptămâni pentru a discuta despre modul de abordare a flotei ruse.
„Toți vom fi afectați dacă ar exista o problemă majoră dintr-o coliziune sau o scurgere de ulei de la una dintre aceste nave, care, de asemenea, în multe cazuri nu sunt în stare de navigație sau foarte aproape de a nu fi în stare de navigație”, a spus Billström.
„Faptul că transportă petrol, care alimentează agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei este suficient de rău. Dar și mai rău este faptul că Rusiei nu-i pasă deloc, aparent, de faptul că aceste nave ar putea provoca ravagii majore de mediu în apă, mai ales că Marea Baltică este deja sensibilă.”
El a spus că fiecare stat membru al Organizației Maritime Internaționale are responsabilitatea de a respecta regulile și reglementările IMO și are dreptul de a cere căpitanului unei nave care nu este considerată aptă de navigație să ia măsuri înainte de a părăsi portul.
Cu toate acestea, unele țări nordice sunt îngrijorate de reacția Rusiei dacă ar interveni, deoarece aceasta ar putea întări părerea Moscovei că Marea Baltică este transformată într-un „lac NATO”, reducând accesul Rusiei la mare din Sankt Petersburg și alte porturi precum Kaliningrad.
SUA este, de asemenea, îngrijorată într-un an electoral cu privire la posibilitatea ca o penurie de petrol să ducă la o explozie de prețuri a combustibililor.
Adăugarea Suediei și Finlandei la NATO a schimbat, a spus Billström, situația strategică din Marea Baltică, deoarece a lăsat Rusia ca singura țară cu o coastă baltică și care nu e membră a alianței militare.