Modificările Codului Rutier menționează amenzi uriaşe pentru şoferii care circulă fără inspecţia tehnică periodică(ITP).
Obligaţia acestei verificări revine persoanei care deţine certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al mașinii.
Noutatea adusă de sancțiunea pe care politiștii rutieri o aplică celor fără ITP valabil este că, de fapt, contravenientul va primi două amenzi.
Astfel, când înmatricularea autovehiculului este suspendata automat în momentul când se constata ca ITP-ul nu este valabil, agentul rutier va aplica două contravenții: una, pentru că se circulă fără ITP valabil şi cealaltă pentru că se suspendă înmatricularea – relatează e-juridic.ro.
Potrivit legislației, maşinile deţinute de persoane fizice ttrebuie să obţină ITP valabil la fiecare doi ani.
Mai precis, cele care au o vechime de 12 ani sau mai mult trebuie să treacă pe la verificare în fiecare an iar proprietarii de autoturisme noi trebuie să meargă la ITP o dată la trei ani. De asemenea, autoturismele care destinate transportului de persoane care au mai mult de opt locuri pe scaune (în afară de cel al şoferului), cele folosite pentru taximetrie sau pentru închiriere, precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului şoferului, mai mult de 8 locuri trebuie să facă ITP-ul la fiecare şase luni (prima inspecţie se face după doar un an de zile, dar numai în cazul în care au fost noi la data primei înmatriculări în România).
Această abatere se sancționează cu o amendă între 9 şi 20 puncte (n.r. punctul de amendă este 145 lei), astfel că amenzile pentru un ITP expirat sunt cuprinse între 1.305 şi 2.900 lei. Cum expirarea ITP-ul duce automat la suspendarea înmatriculării, amenda crește cu încă 2.900 de lei, sancțiunea pentru circularea cu o mașină a cărei înmatriculare este suspendată.
Conform Registrului Auto Român(RAR), problemele care pot apărea în urma inspecţiei tehnice periodice vor fi clasificate în funcţie de gravitatea problemei: minore, majore şi periculoase și vor putea trece de examenul ITP doar cele care au probleme minore.
În categoria problemelor minore se pot număra deficienţe care nu influenţează decisiv siguranţa autoturismului, şi automat a şoferului şi a pasagerilor.
Deficienţele majore încadrează problemele care privesc diminuarea coeficientului de siguranţă al vehicolului, impactul direct asupra mediului sau pericolul pentru ceilalţi participanţi la trafic iar problemele periculoase sunt cele care prezintă un risc ridicat asupra siguranţei rutiere sau cele dăunătoare pentru mediul înconjurător.