Cătălin Drulă, președintele USR și fost ministru al Transporturilor, a declarat, marți, că am ajuns să avem atât de multe accidente feroviare deoarece calea ferată e într-un continuu proces de degradare, și asta pentru că din banii prevăzuți în PNRR pentru acest domeniu au fost investiți fix zero euro. Drulă a mai spus că CFR Călători are pierderi tot mai mari deoarece, la fel ca alte companii de stat, a fost puternic politizată.
„Calea ferată e într-un continuu proces de degradare, pentru că din banii prevăzuţi acum doi ani în PNRR absorbţia e zero. Vorbim de vreo cinci miliarde de euro, patru pentru şine, încă 400 de milioane pentru material rulant, vagoane, locomotive. E o componentă mai mare decât cea rutieră şi, din păcate, nu avem niciun euro tras, din ce ştiu eu, nici din contractele pentru şine, nici pe cele pentru material rulant”, a declarat Cătălin Drulă, la Prima News.
Acesta a precizat că strategia pe care a semnat-o din postura de ministru al Tranporturilor prevedea în primul an, 2021, 100 km de calea ferată reînnoită, în următorul an – 200 de km, apoi, în 2023, 400 de km, iar în 2025 sau 2026 la câte 1.000 de km pe an. Până acum, actualul ministru, Sorin Grindeanu (PSD), nu a reușit să se țină de plan.
„Companiile din sectorul feroviar au nişte pierderi enorme. Am reuşit să terminăm la CFR Călători, pe 2021, cu pierdere 200 de milioane de lei, de la 300 cât era prevăzut în buget, într-un an pandemic. Anul trecut a avut 400 sau 600 de milioane de lei pierderi. Pe anul acesta, bugetul de venituri e prevăzut 1,1 miliarde de lei pierdere. Din start pleacă cu această pierdere”, a mai declarat Cătălin Drulă.
Cauza stă în proasta gestiune și în politizare, a punctat liderul USR: „Au fost aduşi directori de partid, au împărţit politic, şinele sunt la PSD, vagoanele cu călători şi locomotivele la PNL”.